کد خبر : 3005
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 - 8:46

صادرات نفت ایران به چین ۳ برابر شد

صادرات نفت ایران به چین ۳ برابر شد

طبق آمار موسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در ۳ سال گذشته ۳ برابر شده و از رقم ۳۲۴ هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ طبق آمار موسسه کپلر (تصویر ۱)، صادرات نفت ایران به چین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۶۹۲ و ۷۴۶ هزار بشکه در روز بود و با خروج آمریکا از برجام و پایان مهلت معافیت خرید نفت از ایران در می ۲۰۱۹، رقم فروش نفت به چین افت چشم‌گیری کرد و در دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به روزانه ۴۶۶ و ۳۲۴ هزار بشکه کاهش یافت.

به نظر می‌رسد راهبری نظام در تعامل با چین، امضای سند همکاری ۲۵ ساله و روی کار آمدن دولت سیزدهم نقش موثری در تقویت روابط با چین و صادرات نفت به این کشور داشته است. به گونه‌ای که حضور تهاجمی روسیه به بازار چین نیز نتوانست سهم ایران را کاهش دهد و روند صعودی صادرات نفت ایران از ۵۸۵ هزار بشکه در سال ۲۰۲۱ و ۷۶۶ هزار بشکه در سال ۲۰۲۲ تا رسیدن عدد صادرات به حدود ۱ میلیون بشکه در روز در سال جاری ادامه پیدا کرد.

هم‌اکنون صادرات نفت ایران به چین در شرایط تحریمی از دوره اجرای برجام حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر است. ضمنا رکورد صادرات ماهانه نفت به چین نیز در نوامبر ۲۰۲۲ با عدد ۱٫۳ میلیون بشکه در روز شکسته شد. پیش‌تر این رکورد مربوط به اکتبر ۲۰۱۸ و یک ماه قبل از آغاز تحریم دوره دوم با عدد ۱٫۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود با عنوان «نفت ۲۰۲۳» بر صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به چین صحه گذشت و نوشت: با وجود محدودیت‌های مالی سخت، ایران موفق شد تولید نفت خام خود را حدود ۱۴۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد و به میانگین ۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند. به نظر می‌رسد تهران فروش سریع نفت به چین را که از سه ماهه سوم سال گذشته حدود ۱ میلیون بشکه در روز بوده، حفظ کرده است.

طبق این گزارش، صادرات بیشتر، تولید نفت ایران را از ابتدای سال جاری میلادی با رشد ۳۵۰ هزار بشکه ای به حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز در ماه مه ۲۰۲۳ رسانده است. ما بر این باوریم که ایران همچنان می‌تواند شبکه نفتی گسترده خود را حفظ کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.