کد خبر : 12187
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 10:12

آزاد راه اصفهان شیراز به زودی افتتاح می گردد

آزاد راه اصفهان شیراز به زودی افتتاح می گردد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران با حضور رییس‌جمهوری خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ خیرالله خادمی اظهار کرد: همزمان با سفر رییس جمهوری به استان فارس، آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: قرار است ۱۹ مهرماه با حضور رییس‌جمهوری این آزادراه افتتاح شود.

به گزارش تسنیم، آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌طول کلی ۳۷۰ کیلومتر به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب کشور حدفاصل شیراز ـ ایزدخواست به‌طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بین‌المللی از بندرانزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.

آزادراه شیراز ـ ایزدخواست به‌طول ۲۱۲ کیلومتر به‌عنوان بخشی از آزادراه شیراز ـ اصفهان در ۴ خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با مشارکت سرمایه‌گذاران تکمیل و به‌زودی افتتاح می‌شود.

بخشی از آزادراه در دست مطالعه است

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ۵۰ درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرمایه‌گذاران نیز ۵۰ درصد دیگر سرمایه‌گذاری این آزادراه را با هزینه ۸ هزار میلیارد تومان به‌عهده داشته‌اند و بر اساس ارزیابی‌ها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهره‌برداری است ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

آزادراه شیراز ـ اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز ـ ایزدخواست به‌طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به‌طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسروشیرین و رودخانه سفید می‌گذرد، همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به‌طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل می‌شود.

بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به‌طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا ـ سه‌راهی مبارکه ـ ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین‌شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. هم‌اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهر‌ه‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز ـ اصفهان، حدفاصل شیراز ـ ایزدخواست هستیم.

کاهش سالانه ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت

بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال ـ جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتر فاصله شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش ۱۲۰دقیقه‌ای زمان سفر، کاهش خسارات سوانح به‌مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال، است.

استفاده از روسازی بتنی برای اولین بار در کشور، ملاحظات زیست‌محیطی کاشت ۱۰۰هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبای شمال غربی استان فارس و عبور از رشته‌کوه‌های زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است.

در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به‌طول ۲۳۷۰ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به‌طول ۸ هزار متر اجرا شده است.

در طول مسیر ۱۰ مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران این مسیر احداث شده است.

طراحی کریدور ارتباطی دریای خزر به خلیج فارس

پل سردار سلیمانی به‌طول ۲۶۴ متر یکی از پل‌های خاص این مسیر آزادراهی است که در قطعه ۳ واقع شده است و به‌روی دره رودخانه سپیدرود به‌عنوان مرتفع‌ترین پل آزادراهی احداث شده است. عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی ۴۸ ماه به‌طول انجامیده است.

بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب کشور به‌منظور ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می‌شود. آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به‌سمت جنوب و بالعکس عهده‌دار است. این آزادراه به‌عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند ازاین‌رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند،
همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد، از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.