پای لنگ بازاریابی در صادرات فرش ۲۵ خرداد, ۱۳۹۵

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از افزایش تولید فرش، باید به فکر ایجاد بازارهای جدید و مستعد جهانی باشیم.

اقتصادپرس: محمد مهدی زاهدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات پیش روی صادرات فرش ایرانی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دارهای قالی غیر استاندارد، نامرغوب بودن کیفیت مواد اولیه و نبود نهادی پیگیر جهت ارائه مواد مرغوب و باکیفیت به قالیبافان و تولیدکنندگان از جمله مشکلات این بخش به شمار می رود.
وی تصریح کرد:همچنین ضعف بازاریابی جهانی، عدم تولید انبوه از یک نقشه خاص و نبود معافیت‌های مالیاتی از دلایل رکود صادرات فرش در سال‌های اخیر است.
وی در ادامه افزود: اگر تمایل داریم که نگاه صادراتی به فرش دستباف داشته باشیم قطعا تنها راه حل موجود بازاریابی است زیرا بازارهای قدیمی توان رقابتی خود را از دست داده اند و لازم است با شناخت فرهنگ جهانی این توان را تقویت نموده و با قوای جدید وارد بازارهای دنیا بشویم.
زاهدی اذعان داشت: با شناخت سلایق هر منطقه و کشور، می‌توانیم محصول باب طبع آنها را منطبق با فرهنگ خودشان تولید کنیم تا در نتیجه فرش ایرانی به رونق سال‌های گذشته خود بازگردد.
وی در رابطه با صنعت فرش کرمان، گفت: فرش کرمان یک برند مشهور در سطح کشور و حتی جهان در سال‌های گذشته بود اما متأسفانه به دلایل مختلفی از جمله حضور رقبایی همچون هند و پاکستان در این حوزه از رونق آن کاسته شده و ما نتوانستیم با نگاه علمی به رقابت با این رقبا بپردازیم.
این نماینده مجلس اظهار داشت: در حال حاضر از نظر تولید ۲۴۰ هزار مترمربع، بافت در استان کرمان داریم که با توجه به پتانسیل‌های موجود تا برنامه ششم این عدد به ۴۸۰ مترمربع خواهد رسید.
زاهدی در پایان تأکید کرد: مسئله‌ای که در صنعت فرش اهمیت دارد میزان تولید نیست بلکه ایجاد بازارهای جدید برای فروش تولیدات است و تا زمانی که نتوانیم بازارهای جهانی و مناسبی برای محصولاتمان بیابیم، قادر به افزایش تولید این هنر ملی در کشور نخواهیم بود.
****بهبود صادرات فرش در پسا برجام/دستیابی به جایگاه قبلی با تبلیغات

حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:از سال ۲۰۱۰ که ورود فرش ایرانی به خاک آمریکا که بزرگترین واردکننده فرش دستباف در دنیا است ممنوع شد عملا ما بخشی از بازار فرش صادراتی خود را از دست دادیم.

وی در ادامه گفت: به طور طبیعی کشورهای رقیب، به ویژه هندوستان در رتبه اول و پاکستان در رتبه بعدی جایگزین ما در این بازار شدند.

کارگر بیان کرد: ما تا قبل از آغاز تحریم‌ها به طور متوسط هر ساله ۸۰ میلیون دلار صادرات فرش به این کشور داشتیم و در ۵ سال گذشته باعدم حضور ایران، کشورهای رقیب جایگاه ما را تسخیر کردند.

وی با اشاره به شناخت برند پرشین کارپت در بین مردم این کشور تصریح کرد: شهروندان آمریکایی نسبت به فرش ایرانی دلبستگی دارند و این شیفتگی به ما کمک خواهد کرد که این بازار را بعد از لغو تحریم‌ها دوباره به دست آوریم.


وی ادامه داد: با لغو تحریم که در مفاد برجام گنجانده شده بود در پایان دی ماه ۹۴ شاهد صدور اولین محموله فرش ایرانی از مبدأ هامبورگ به آمریکا بودیم و حدود ۱۰۰ تخته فرش به این کشور منتقل شد
.

کارگر افزود: دربهمن ماه ۹۴، توانستیم صدور مستقیم از ایران به آمریکا را تجربه کنیم و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فرش دستباف ایرانی به آمریکا وارد شد و در اسفند ماه این روند شدت گرفت بطوریکه ارزش صادرات فرش در این ماه به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید و امیدواریم در ماه‌های آتی این روند به صورت افزایشی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه میزان ۸۰ میلیون دلار صادرات در سال قبل از وقوع تحریم‌ها تحقق پیدا کند، تصریح کرد: یکی از مهمترین موانع پیش‌رو ، فعالیت ۵ ساله رقبای ما در بازار آمریکاست که طبعا بخشی از مشتریان را از آن خود کرده‌اند و مشکل دوم تغییر سلیقه‌ای است که امکان دارد در مشتریان اتفاق افتاده باشد.

کارگر اظهار داشت: برای رسیدن به صادرات موفق نه تنها باید فعالیت رقبا را رصد کنیم بلکه باید ذائقه، سلیقه و نیاز مخاطبان امروزی بازار را هم در نظر بگیریم و در کنار تمامی این موارد، نیازمند به تبلیغات مکرر و پیوسته برای تثبیت پرشین کارپت در اذهان مصرف‌کننده‌ها هستیم.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران، گفت:در این رابطه ایرانیان مقیم آمریکا فعالانه در این حوزه وارد عمل شده‌اند و از ابزار پذیرش هیئت‌های تجاری نیز غافل نبوده‌ایم و امسال در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در شهریور ۹۵ از تجار فرش آمریکایی هم دعوت به عمل خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: نمایشگاه‌های فرش دستبافی هم که در آمریکا برگزار می‌شود توسط سازمان ملی فرش رصد شده و از میان آن‌ها برخی نمایشگاه‌ها انتخاب شده‌اند و در اولویت اول نمایشگاهی که در سپتامبر ۲۰۱۶ در نیویورک برگزار خواهد شد، شاهد حضور فعالان فرش ایران خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: نیازمند نگاه به بقیه کشورهای دنیا و شناخت بازارهای جدید و تقویت بازارهای قدیمی هستیم تا در مجموع عدد صادراتی در زمینه فرشی به حد مطلوبی برسد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *