برآوردی از میزان فساد بنزین دو نرخی نداریم ۱۶ خرداد, ۱۳۹۵

در حالی که مدیران ارشد وزارت نفت تاکید دارند بنزین دو نرخی منشاء رانت و فساد خواهد بود، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این که عدد و رقم فساد چه قدر است را نمی‌دانیم، اما به طور کلی فساد عمدتاً در همین بنزین فروش‌ها اتفاق می‌افتد.

اقتصادپرس: سید ناصر سجادی در پاسخ به پرسشی درباره میزان فاسد بنزین دو نرخی، گفت: درباره فساد بنزین دو نرخی و مواردی از این دست نمی‌توان برآوردی ارائه کرد ولی به طور کلی هر کالایی دو نرخی عرضه شود زمینه فساد در آن هست.

وی افزود: اوایل انقلاب کوپن روغن نباتی و شکر و امثال اینها ارائه می‌شد و باید بگویم هر کالایی دو نرخی باشد زمینه فساد آن فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توضیح داد: کمترین فساد آن است که مجبوریم به خودروهای عمومی مانند تاکسی‌ها، آژانس‌ها و وانت‌ها سهمیه بدهیم و اینها کار نمی‌کنند و سهمیه خود را به فروش می‌رسانند.

وی با تاکید بر اینکه این که ما مخالف بنزین دو نرخی هستیم به این دلیل است، ادامه داد: این که عدد و رقم فساد چه قدر است را نمی‌دانیم ولی به طور کلی فساد در جامعه رواج پیدا نمی‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برآورد غیر دقیقی هم درباره میزان فساد بنزین دو نرخی ندارید، گفت: نه؛ اصلاً نمی‌توان گفت؛ اما به طور کلی فساد عمدتاً در همین بنزین فروش‌ها اتفاق می‌افتد؛ مثلاً برای تاکسی صرف نمی‌کند و یک روز کار نمی‌کند و بنزین را می‌فروشد تا چیزی گیر او بیاید.

*چرا باید کارت هوشمند بنزین را نگه داریم؟

سجادی در پاسخ به این پرسش که براساس نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبه مجلس منجر به بنزین دو نرخی نمی‌شود و دولت می‌تواند میزان سهیمه را به میزانی تعیین کند که اصلاً نیازی به استفاده از نرخ دوم نباشد، گفت: چه دلیلی دارد این کار را بکنیم؟ سامانه هوشمند قرار بوده کارهایی بکند که آن کارها را در زمان خودش انجام داده و دیگر نیازی به آن نیست.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند قرار بود نرخ بنزین را اصلاح کند و جلوی افزایش مصرف و قاچاق را بگیرد که این کار را کرده است اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که آمار رشد مصرف بنزین در سال گذشته پایین بوده و در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود دو درصد بوده و در ۵۰ روز ابتدای امسال هم میزان رشد مصرف یک درصد بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بعضی از دوستان تصور می‌کردند که اگر بنزین بدون محدودیت و آزاد عرضه شود رشد مصرف بالا خواهد بود که این اتفاق به دلیل قیمت هزار تومانی بنزین نیفتاده است. قبل از بنزین هزار تومانی در زمان بنزین دو نرخی ما رشدهای مصرف ۶ و ۷ درصدی داشتیم اما الان رشد مصرف ۲ درصد شده که منطقی است.

*وضعیت گازوئیل با بنزین متفاوت است

وی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بود مشکلی ایجاد شود و در مورد گازوئیل هم ایجاد می‌شد، گفت: وضعیت گازوئیل متفاوت است چون فقط حمل و نقل عمومی گازوئیل استفاده می‌کند و هنوز یارانه زیادی برای آن از سوی دولت پرداخت می‌شود.

سجادی افزود: بنابراین حساب گازوئیل حمل و نقل با بنزین فرق می‌کند چون بنزین به نرخی رسیده که جاذبه‌ای برای قاچاق ندارد اما انگیزه زیادی برای قاچاق گازوئیل ۳۰۰ تومانی وجود دارد و ما مجبوریم سیستم نظارت و کنترل را دقیق کنیم.

به گزارش فارس، محاسبات نهادهای مسئول، نهادهای پژوهشی از جمله مرکز پژوهش های مجلس و کارشناسن مستقل نشان می‌دهد استفاده از کارت هوشمند سوخت در طول ۸ سال لااقل باعث صرفه‌جویی ۷۵ میلیارد دلاری در مصرف بنزین در کشور شده است.

بر خلاف وزارت نفت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی اصلی مبارزه با قاچاق سوخت مخالف حذف کارت سوخت بوده و پیشنهاداتی را مشابه مصوبه مجلس برای حفظ کارت سوخت به هیئت دولت ارائه داده است.

منبع: فارس



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *