محصول مشترک با 20درصد تولیدداخلی باج به خودروسازخارجی نیست؟ ۸ شهریور, ۱۳۹۵

کارشناسان شروع تولید محصول مشترک با داخلی‌سازی ۲۰درصد را باج به خودروسازان خارجی می دانند و معتقدند با توجه به ظرفیت های بسیاری که در کشور وجود دارد این قرار داد کاملا به نفع طرف غربی است.

اقتصادپرس: زمانی که بحث قراردادهای خودرو سازان با شرکت های خارجی مطرح شد وزارت صنعت، معدن و تجارت داخلی‌سازی ۴۰درصدی و صادرات ۳۰ درصدی را شرط اصلی این نوع قراردادها اعلام کرد، شروطی که از ابتدا با اما و اگرهای بسیاری همراه بود و با توجه به تجربه های بد همکاری با شرکت های غربی به خصوص خودروسازان فرانسوی انتقادات بسیاری در مورد آن مطرح شد.

اما همین داخلی سازی ۴۰ درصدی هم رد شده و چندی پیش مدیرعامل ایکاپ گفت؛ تولید محصول پژو ۲۰۰۸ با عمق ساخت داخل ۲۰ درصد آغاز و ظرف یک‌سال به ۴۰ درصد خواهد رسید.

این گفته با انتقادات بسیاری مواجه شده و کارشناسان شروع تولید محصول مشترک با داخلی‌سازی ۲۰درصد را باج به خودروسازان خارجی می دانند و معتقدند با توجه به ظرفیت های بسیاری که در کشور وجود دارد این قرار داد کاملا به نفع طرف غربی است.

همچنین این مساله مطرح می شود که چنانچه بنا به هر دلیلی خودروساز خارجی به تعهد خود عمل نکرد وزارت صنعت دستش به جایی بند نیست؛ چرا که در زمان تحریمها این اتفاق رخ داد.

همچنین این سوال نیز مطرح می شود که اگر نتوانیم به صادرات ۳۰ درصدی برسیم چه اتفاقی می افتد؟ کارشناسان معتقدند زمانی وزارت صنعت و معدن می تواند به این سوالها پاسخ مناسب بدهد که بتواند قرار داد مناسبی تنظیم کرده و در تبصره های آن برای تمامی اما و اگرها راهکار مشخص کند.

چرا که تاکنون خودروساز داخلی با خودروساز فرانسوی_ ایران خودرو و پژو_ بازار هدف خود را مشخص نکرده اند و معلوم نیست که پژو ۲۰۰۸ پس از تولید بازاری خواهد داشت یا نه. به این جهت که بسیاری از خودرو ها در داخل ایران مورد استقبال قرار نگرفته اند و معلوم نیست که برای این محصول بازاری در داخل کشور وجود داشته باشد؛ کارشناسان پیشنهاد می کنند ابتدا این خودرو وارد کشور شده و بازار سنجی در مورد آن صورت بگیرد و اگر استقبال شد خط تولید در داخل راه بیفتد.

بنا بر این گزارش استفاده ۲۰ درصدی از توان داخلی در قراردادهای میان خوردساز داخلی و خودروساز فرانسوی نمی تواند برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی که وزارت صنایع و معادن هدف گذاری کرده مناسب باشد چرا که استفاده حداکثری از توان تولید داخل در این قراردادها دیده نشده.

چنانچه دولت بخواهد از توان داخلی بهره بگیرد باید واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را به گردونه تولید بازگرداند و در این راستا باید از قطعه سازان داخلی حمایت کرده و واحدهای کوچک و متوسط در اولویت قرار بگیرند.

 

 



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *