کد خبر : 18940
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 16:52

یک ادعا: دو سال است دولت بدون استقراض از بانک مرکزی هزینه‌های خود را تامین می‌کند 

یک ادعا: دو سال است دولت بدون استقراض از بانک مرکزی هزینه‌های خود را تامین می‌کند 

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، گفت: در قانون بودجه الزام کردیم که همه دستگاه‌ها تمامی حساب های خود در بانک های عامل را ببندند و فقط یک حساب خزانه در بانک مرکزی افتتاح کنند، این کار بسیار ساده باعث شد حسابهای فراوان دستگاه‌های دولتی شناسایی، مسدود و به تعدادی حساب محدود تبدیل شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در زمینه انضباط بخشی به حساب های دستگاه‌های دولتی، گفت: بطور مثال بسیاری از اوقات پدر خانواده نیاز به پولی دارد که در حساب وی نیست وغافل از اینکه ممکن است این مبلغ در حساب فرزند، سایر اعضای خانواده و یا دیگر حساب‌های او رسوب شده باشد و از آن خبر ندارد، مجبور می‌شود از بازار پولی را قرض و یا تسهیلاتی را با پرداخت درصدی سود دریافت کند تا بتوانند مشکل خود را برطرف نماید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از رفع مشکل، پدر خانواده متوجه می‌شود دو یا سه برابر مبلغی را که قرض کرده و یا تسهیلات با سود دریافت کرده در حساب وی، اعضای خانوده و سایر فرزندان مبلغ وجود دارد، در دولت نیز این مشکل را داریم، در بسیاری از مواقع دستگاه‌ها برای ۱۰ هزار میلیارد تومان دچار مشکل می‌شوند و مجبور هستند اوراق چاپ و از مردم با سود ۲۳ تا ۲۵ درصد از قرض کنند درحالی که بعدا متوجه می‌شود در حساب های متعدد خود آن دستگاه این میزان پول وجود دارد و رسوب کرده است.

وی افزود: در قانون بودجه الزام کردیم که همه دستگاه‌ها تمامی حساب های خود در بانک های عامل را ببندند و فقط یک حساب خزانه در بانک مرکزی افتتاح کنند، این کار بسیار ساده باعث شد ۲۵۰ هزار حساب دستگاه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش و پژوهشی و شرکت های دولتی شناسایی، مسدود و به تعدادی حساب محدود تبدیل شود.

زنگنه، گفت: با این اقدام دولت متوجه شد به جای اینکه در فروردین و اردیبهشت از بانک مرکزی استقراض و پایه پولی را افزایش دهد، نقدینگی و تورم زیاد شود در حساب های دولتی چند برابر آن مبلغ وجود داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: دو سال است که دولت سیزدهم بدون استقراض از بانک مرکزی فقط بخاطر یک بند اصلاحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در ماه‌های ابتدایی سال هزینه های خود را تامین می‌کند و در زمان مناسب و در طول سال آن را باز می‌گرداند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پول ها چون در بانک‌های عامل رسوب نمی‌شوند عملا قدرت کاذب تسهیلات دهی بانک‌ها را حذف و باعث کاهش نقدینگی و تورم می‌شود، افزود: این موضوع را در ماده ای از تبصره یک تحت عنوان حساب واحد خزانه در بودجه سال جاری آورده‌ایم./

پایان پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.