کد خبر : 11059
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 13:54

متهم اصلی گرانی مسکن مشخص شد

متهم اصلی گرانی مسکن مشخص شد
رئیس کانون انبوه سازان، با بیان اینکه قیمت بالای زمین، مانع بسیار بزرگ برای کاهش قیمت مسکن است؛ بیان کرد: همین امر سبب شده قیمت متوسط فروش مسکن در تهران به ۴ تا ۵ برابر قیمت زمین برسد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ انباشت مسائل حل نشده در حوزه مسکن طی دهه‌های اخیر، با راهکارهای کوتاه مدت و تک‌وجهی قابل حل نیست. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی طرح نهضت ملی مسکن با ارائه یک بسته جامع از راه‌حل‌های متنوع به دنبال جبران عقب‌ ماندگی‌های سابق در این حوزه است.

مسکن یک موضوع چند وجهی

مرتضوی با تاکید بر پیچیدگی‌های خاص در مسیر حل مسئله مسکن، گفت: موضوع مسکن موضوعی چند وجهی و چند بعدی است. به این معنا که برای برون‌رفت از رکود ساخت‌وساز و جهش تولید مسکن، فقط تکالیفی که بر عهده دولت گذاشته شده، کفایت نمی‌کند. بخشی از موضوع به قوانین سفت و سختی برمی‌گردد که از سال‌های قبل وجود داشته است و باید اصلاحاتی در آن به عمل آید. همچنین باید قوانین جدید با عنوان قوانین حمایتی و به منظور پیشتیبانی و حمایت از بازیگران اصلی در حوزه مسکن به عنوان یک مسئله ملی مطرح شود. مسئله ملی از این جهت مد نظر بنده است که ما یک بدمسکنی داریم و یک بی‌خانمانی که بر اثر کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ساخت و ساز در سال‌های گذشته هر دوی آن‌ها گسترش یافته است.

با این تفاسیر باید برای استطاعت‌پذیری و توانمندکردن اقشار جامعه طرحی بیاندیشیم. ما نیازمند مجموعه قوانین و مقرراتی هستیم که به عنوان پشتیبان تولید مسکن، مخصوصا مسکن حمایتی باشد. شیوه‌ای که دولت برای اجرایی سازی نهضت ملی مسکن به پشتوانه قانون جهش ملی مسکن، به کار گرفته است؛ با چالش‌های جدی در مسیر رسیدن به اهداف پیش بینی شده مواجه است.

وی در خصوص مشکلات حوزه ساخت و ساز گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که ما در مساله ساخت مسکن مخصوصا مسکن حمایتی داریم، بحث تسهیلات بانکی است. تسهیلات بانکی به هیچ وجه نه از لحاظ کمی و نه کیفی مناسب مسکن حمایتی نیست. قرار است، وامی به مقدار۳۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان به انبوه‌ساز برای ساخت مسکن داده شود که آن مبلغ با اقساط قابل توجهی مثل ۱۲ میلیون تومان تقسیط می‌شود. این اعداد تناسبی با درآمد افرادی که می‌خواهند از مسکن حمایتی بهره‌مند شوند، ندارد.

نکته بعد این که باید مجلس در این مساله ورود پیدا کرده و یکسری قوانین حمایتی را به منظور کنترل فشارهایی نظیر افزایش قیمت پروانه و مجوز، مالیات‌های مختلف برای سازندگان و سایر مسائلی این چنینی تصویب کند، تا شرایط برای ساخت و ساز تسهیل شود.

زمین، قیمت خانه را ۴ برابر کرده است

مرتضوی در پاسخ به این سوال که چرا آنقدر فاصله بین قیمت تمام شده با قیمت فروش در بازار زیاد است، گفت: این مساله به نقش زمین در قیمت تمام شده بر می‌گردد. چراکه ۷۰ درصد قیمت فروش مسکن را زمین تشکیل می‌دهد. این عدد هم به دلیل وجود تورم در کشور و هم به دلیل آنکه زمین یک دارایی غیرمنقول محسوب می‌شود، یک عدد بالایی است. ما با مانعی به اسم تورم قیمت زمین مواجه‌ شده‌ایم. قیمت بالای زمین، مانع بسیار بزرگ حال حاضر برای کاهش قیمت خانه و افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن است.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.