کد خبر : 11915
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 17:14

عضو کمیسیون عمران مجلس:

گرانی مسکن ارتباطی به بورس کالا ندارد/ برق و گاز تولید قطع می شود اما رستوران ها تا پاسی از شب باز هستند

گرانی مسکن ارتباطی به بورس کالا ندارد/ برق و گاز تولید قطع می شود اما رستوران ها تا پاسی از شب باز هستند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت در تابستان، برق کارخانه‌ها و در زمستان، گاز آن‌ها را قطع می‌کند در حالی که رستوران‌ها تا پاسی از شب، مشغول فعالیت‌اند، با این شیوه سیاست گذاری، تولید و توازن عرضه و تقاضای محصولات بهم می خورد؛ از سوی دیگر قیمت مسکن به عوامل متعددی بستگی دارد اما به یکباره اعلام می شود بورس مقصر گرانی است که کارشناسی نیست.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علیرضا پاک فطرت؛ نماینده مردم شیراز در مجلس درباره قیمت مصالح ساختمانی و ارتباط آن با بورس کالا اظهار کرد: مهم ترین نکته در بحث افزایش قیمت‌ها، بی‌توجهی دولت نسبت به سیاست گذاری ها در بازار است. به طور مثال دولت در تابستان، برق کارخانه‌ها و در زمستان، گاز آن‌ها را قطع می‌کند. با کدام عقل و منطق چنین سیاست‌گذاری برای واحدهای تولیدی کشور گرفته می‌شود این در حالی است که رستوران‌ها تا پاسی از شب، مشغول فعالیت‌اند.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که تعدادی از کارخانه‌های تولید فولاد و مصالح ساختمانی خصولتی‌اند و مدیران آن براساس شایسته سالاری انتخاب نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود به دلیل مدیریت ناکارآمد، هزینه‌های تولید افزایش یابد.
به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، اما در خصوص بورس کالا و ارتباط این بورس با گرانی مسکن، باید اذعان کرد که در بورس عرضه و تقاضا قیمت کالاها را مشخص می کنند و اتفاقا بورس به عنوان بستری که معاملات در آن شفاف انجام می شود نه تنها نقشی در تغییر قیمت مصالح و مسکن ندارد بلکه به سیاست گذار نشان می دهد اوضاع بازار چگونه است.
پاک فطرت با بیان اینکه عده‌ای با بهانه گرانی مسکن به دنبال آن هستند سیمان و فولاد از بورس کالا خارج شود، تصریح کرد: وقتی یک جایی شرایط بازار را نشان می دهد با حذف آن خوب دیگر از شرایط بازار بی خبر می شویم اوضاع برای مدیریت بازار نیز وخیم تر می شود به عبارت دیگر حذف عرضه ها از بورس، پاک کردن صورت مساله است.
این نماینده مجلس گفت: عرضه کالاها از جمله فولاد و سیمان در بورس کالا طبق قانون انجام می شود و یک فرد حتی وزیر به تنهایی نمی تواند تصمیم گیرنده در خصوص عرضه یا حذف یک کالا و صنعت در بورس باشد. با همه این تفاسیر تاکید می کنم که گرانی ها را نباید به بورس کالا ربط داد و عوامل متعدد بازار از جمله عرضه و تقاضا و تورم و سایر شرایط را باید بررسی کرد.
این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: در خصوص مصالح ساختمانی و لزوم کنترل قیمت از سوی دولت باید به سایر عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن که حتی سهم بالاتری از مصالح دارند نیز باید بررسی و برنامه ریزی کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.