کد خبر : 17288
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 15:44

کاهش دوباره قیمت گوشت قرمز در بازار تهران

کاهش دوباره قیمت گوشت قرمز در بازار تهران
رییس شورای تامین دام کشور از کاهش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در بازار تهران خبر داد و گفت که در هفته جاری مجدد شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ «منصور پوریان» درباره وضعیت قیمت بازار دام و گوشت قرمز افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی و گوساله نقدی در بازار بین ۱۶۸ تا ۱۷۵ هزار تومان است و قیمت دام زنده مدت‌دار چکی بین ۱۹۰ تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این مقام صنفی با بیان اینکه روزانه بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن گوشت از محل واردات تامین می شود، اظهار داشت: براساس نرخ دام زنده، قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی تولید داخل با نرخ ۴۱۰ هزار تومان، لاشه وارداتی ۲۶۰ هزار تومان و گوشت گوساله در فروشگاه‌های زنجیره ای با نرخ ۲۶۵ هزار تومان به فروش می رسد.

وی تصریح‌کرد: با وجود نوساناتی که چندی پیش در بازار گوشت قرمز به لحاظ وزنی و قیمتی داشتیم، با مدیریت خوب دولت، گوشت گوسفندی و گوساله مورد نیاز کشور از محل واردات در حال تامین است، به‌طوری که این محصول در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای به وفور عرضه می‌شود.

به گفته پوریان، استمرار در تامین گوشت قرمز از محل واردات و تولید داخلی باعث شده که شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم تا جایی که به نرخ‌های منطقی برسیم.

زایش مطلوب دام زنده گوسفندی در پاییز امسال

رییس شورای تامین دام کشور گفت: هر ساله در پاییز و بهار زایش های خوبی انجام می‌شود، بنابراین اکنون با جمعیت دامی سبک خوبی در غرب کشور روبه‌رو هستیم؛ بنابراین به نظر می رسد برای فصل زمستان مشکلی در تامین گوشت قرمز گوسفندی مورد نیاز کشور نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: امسال اقدامات خوبی در بخش پروار جمعیت گوسفندی انجام شده است، اما با وجود تامین گوشت در تهران، در برخی استان های کشور از جمله خوزستان و البرز قیمت گوشت گوسفندی و گوساله بالاست و باید برای رفع این مشکل گوشت گوسفندی در فروشگاه های زنجیره ای به وفور تزریق شود.

پوریان با بیان اینکه در تابستان و زمستان هر سال با کاهش جمعیت دامی روبه‌رو می‌شویم، تصریح‌کرد: طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران، اکنون جمعیت دامی سبک ۶۰ میلیون راس است که ۱۵ میلیون راس آن دام بُزی است. بنابراین یکی از مشکلات ما جمعیت بز است که نمی تواند نیاز گوشتی کشور را به دلیل سبکی وزن تامین کند، اما در فصول زایشی مانند بهار و پاییز جمعیت دامی کشور به ۶۷ میلیون راس نیز می رسد.

به گفته وی، جمعیت دام سنگین کشور نیز ۴.۲ میلیون راس گاو شیری، محلی و صنعتی است که از شرایط خوبی برخوردار نیست. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی با واردات دام پای پروار جمعیت گوساله را ترمیم کرد تاجایی که به نظر می رسد امسال و سال آینده با مشکل گوشت گوساله روبه‌رو نخواهیم شد که البته تولید قراردادی یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی بوده که به این امر کمک کرده است.

وی درباره آمار کاهشی ورود دام به کشتارگاه‌ها، گفت: بخش عمده کشتارگاه های کشور در اطراف پایتخت قرار دارد و بزرگترین مصرف‌کننده گوشت قرمز تهران است و چندین ماه است که تهران از طریق واردات تامین می شود، بنابراین سطح کشتار کاهش می یابد. در استان‌های دیگر نیز کشتار آنچنانی نداریم زیرا پیش از این کشتار مشهد و قم نیز وارد تهران می شد.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: وقتی روزانه برای بازار داخلی گوشت وارد می‌شود، به‌طور حتم ورود دام زنده به کشتارگاه ها کاهش می‌یابد.

رییس شورای تامین دام کشور گفت: تولید دام در همه فصول در استان های کرمانشاه، ایلام، فارس، لرستان، خوزستان و بخشی از کردستان اتفاق می افتد.

وی درباره قاچاق دام زنده هشدار داد و افزود: هر زمان ترانزیت دام زنده از کشورهای آسیای میانه به حوزه خلیج فارس کاهش می یابد، باید در انتظار افزایش قاچاق دام زنده از ایران به حوزه خلیج فارس باشیم.

پیش از این «علیرضا پیمان‌پاک» قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که قیمت گوشت گوسفندی با عرضه به موقع گوشت داخلی و گوشت قرمز وارداتی روند کاهشی به خود گرفته، تا جایی که نرخ هر کیلو گوشت گوسفندی داخلی به ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تومان رسیده است.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.