کد خبر : 6919
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 10:21

عملکرد دولت در زمینه اعطای کالابرگ الکترونیکی

عملکرد دولت در زمینه اعطای کالابرگ الکترونیکی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: روش اعطای کالابرگ الکترونیک به دولت واگذار شده است و مجلس دست دولت را باز گذاشته است تا متناسب با توان خودش در این زمینه پیش برود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهروز محبی نجم آبادی در ارزیابی عملکرد دولت در زمینه اعطای کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: مجلس دولت را مجاز کرد تا پس از حذف ارز ترجیحی، از طریق اعطای کالابرگ الکترونیک، مابه‌التفاوت قیمت‌های کالاهای اساسی را جبران کند.

وی بیان کرد: در واقع، مجلس این مجوز را به دولت داد تا بتواند با توجه به اینکه اوضاع معیشتی مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین جامعه خوب نیست. از طریق اعطای کالابرگ از آنان حمایت کند و مردم بتوانند کالاهای اساسی را با قیمت مناسب خریداری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ناگفته نماند که نگاه مجلس یازدهم از همان ابتدای کار تاکید بر اعطای کالابرگ به مردم بود و اساساً به این فکر می‌کرد. ما باید کالا و به ویژه کالاهای اساسی را با قیمت مناسب به مردم تحویل دهیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش تورم در حوزه کالاهای اساسی باید در دستورکار ویژه دولت باشد. دولت می‌تواند با شیوه‌های مختلفی که خودش می‌داند، این کار را انجام دهد و لازم است با شناسایی طبقاتی که مشخص شدند. اقشار محروم‌تر جامعه هستند، از آنان حمایت معیشتی کند.

اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان باید به روز شود

محبی نجم آبادی گفت: همچنین پایگاه رفاه ایرانیان که در ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است. باید اطلاعات خود را به روز کند، چرا که به محض اینکه کوچک‌ترین خرید و فروشی صورت می‌گیرد. دهک‌ها جابه‌جا می‌شوند. پس اول باید این اطلاعات و پایه‌ها را تکمیل کنیم و بعد از آنکه این پایه‌ها تکمیل شد، دولت می‌تواند طبقات پایین دست و دهک‌های اول جامعه را شناسایی کند و کالاهای اساسی را با قیمت مناسب و از طریق کالابرگ به آنان دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس راه را برای دولت باز گذاشته است. بنابراین هیچ محدودیتی برای دولت جهت اعطای کالا به مردم وجود ندارد. گفت: روش اعطای کالابرگ الکترونیک به دولت واگذار شده است و ما دست دولت را باز گذاشتیم تا دولت متناسب با توان خودش پیش برود. اگر منابع دولت بهتر به دست آید، توقع ما آن است که دولت به طور جدی‌تر و با مبالغ بیشتری از مردم حمایت معیشتی کند.

محبی نجم آبادی تاکید کرد: بررسی‌های چهار ماهه اول امسال نشان می‌دهد که منابع درآمدی دولت کمتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد محقق شده است؛ اگرچه ما در حوزه مالیات تحقق خوبی داشتیم اما در حوزه فروش نفت با اینکه فروش نفت بالاست، اما تا رسیدن ارز آن با واقعیت‌ها فاصله داریم و معتقدیم دولت به محض اینکه منابع را دریافت کند و با توجه به اینکه شرایط رو به بهبود است، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی در واکنش به مرحله جدید اعطای کالابرگ الکترونیک با دو مزیت افزایش ۳۰ درصدی اعتبار یارانه‌ای و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی برای خانوارهای مشمول، اظهار داشت: از آنجایی که اثرات تورمی یارانه نقدی بسیار زیاد است. عده زیادی معتقدند که رویکرد اعطای کالابرگ مناسب‌تر از یارانه نقدی است. به همین دلیل قسمتی از یارانه در این مرحله مشروط به خرید کالاهای اساسی شده است. اگر افراد مشمول از آن استفاده کنند، مبلغ مازادی به حساب یارانه آنان واریز می‌شود. به هر صورت این هم یک شیوه است و دولت می‌تواند شیوه‌های مختلفی را برای اعطای کالابرگ اجرا کند.

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.