کد خبر : 17458
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 13:30

چین قیمت نفت را کاهش داد

چین قیمت نفت را کاهش داد
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر آمار اقتصادی گوناگون چین و نگرانی نسبت به وضعیت تقاضا در زمستان، کاهش پیدا کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات نفت برنت با ۴۷ سنت معادل ۰.۵۵ درصد کاهش، به ۸۴ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت معادل ۰.۴۶ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز دوشنبه پس از این که عربستان سعودی و روسیه تائید کردند که کاهش عرضه اضافی خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه می دهند، حدود ۳۰ سنت افزایش پیدا کردند.

هر چند واردات نفت به چین در اکتبر، رشد قابل توجهی را بر مبنای سالانه و ماهانه نشان داد، کل صادرات این کشور همچنان با روندی سریع‌تر از حد انتظار، کاهش یافت.

لئون لی، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکت در شانگهای، اظهار کرد: آمار صادرات چین ممکن است ضعیف‌تر از حد مطلوب باشد، اما تقاضای داخلی ممکن است رو به رشد باشد. وی افزود: روند ضعیف صادرات، منعکس کننده فشار نزولی بر اقتصاد جهانی است که در سه ماهه چهارم ظاهر شد.

انتظارات برای کاهش تولید نفت توسط پالایشگاه‌های چین در فاصله بین نوامبر و دسامبر، ممکن است تقاضا برای نفت را محدود کرده و کاهش قیمت را تشدید کند.

همچنین، برخی از تحلیلگران می‌گویند که تمدید این کاهش تولید به معنای آن است که بازارها همچنان نسبت به محرک‌های تقاضا، محتاط هستند که ممکن است قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی بیشتری قرار دهد. تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: محدودیت‌های تولید، با توجه به تاثیر محدود تنشهای ژئوپلیتیکی خاورمیانه روی عرضه نفت، نشان می‌دهد که عربستان سعودی همچنان نگران تقاضا است.

نگرانی‌ها از این که زمستان گرم‌تر از حد انتظار ممکن است تقاضا برای انرژی و سوخت را کاهش دهد، بر قیمت‌ها هم تاثیر گذاشته است. به گفته تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکت، زمستان امسال در نیمکره شمالی نسبتا گرم است که مصرف سوخت را تا حدودی کاهش داده است.

با نگاهی به آینده بخش عرضه، بازارها منتظرند ببینند عربستان سعودی و روسیه تا چه زمانی آماده محدود نگه داشتن تولید هستند. تحلیلگران موسسه مالی ING خاطرنشان کردند موضوعی که بیشتر مورد توجه بازار خواهد بود، این است که آیا سعودی‌ها این کاهش‌ تولید را تا اوایل سال ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد یا روند احیای تولید را آغاز خواهند کرد. احتمالا در اوایل دسامبر در این باره شفافیت بیشتری حاصل خواهد شد.

عربستان سعودی یکشنبه هفته جاری در بیانیه‌ای که از سوی یک منبع در وزارت انرژی منتشر شد، تائید کرد که به کاهش داوطلبانه اضافی خود به میزان یک میلیون بشکه در روز ادامه می‌دهد که به منزله تولید حدود ۹ میلیون بشکه در روز در دسامبر است. تصمیم ریاض مطابق با پیش بینی تحلیلگران بود.

بر اساس گزارش رویترز، پس از بیانیه عربستان سعودی، روسیه هم اعلام کرد که به کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود تا پایان دسامبر ادامه خواهد داد.

ایسنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.