کد خبر : 2651
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 11:04

چرا ریال ایران، بی ارزش‌ترین پول دنیا شد؟

چرا ریال ایران، بی ارزش‌ترین پول دنیا شد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: ریال ایران در سال ۱۹۷۴، یکی از ارزشمندترین ارزهای صندوق بین المللی پول بود، ما این را به دلیل بد فهمی در ارتباط و تجارت با جهان، نعمت دانستن تحریم و غیره، به بی ارزش ترین پول دنیا تبدیل شده‌ایم. وقتی fatf را نمی‌پذیریم یعنی می‌گوییم نمی‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم. عامل اصلی به عدم وجود نظام تدبیر برمی‌گردد.

اقتصاد پرس؛ مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران و شناخته شدن آن به عنوان ضعیف ترین پول دنیا، می‌گوید: درآمدهای سرانه ما به شدت کاهش پیدا کرده است. بخشی از درآمدهای سرانه رشد تولید ناخالص داخلی و مخرج کسر هم جمعیت است. یعنی وقتی توان تولیدی یک جامعه کاهش پیدا می‌کند قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که دلار ارزشمندترین ارز در تجارت جهانی است و حدود ۶۵ درصد تجارت دنیا با دلار انجام می‌شود، به دلیل توان تولیدی است که اقتصاد آمریکا دارد. در جامعه ایران در یک دهه گذشته نرخ تولید صفر درصد بوده است؛ وقتی در اقتصاد ثبات و امنیت وجود ندارد و گروه های تندرو نمی‌فهمند که اگر سرمایه گذاری اقتصادی صورت نگیرد، آن کشور روز به روز ضعیف می‌شود.

درآمدهای سرانه ما به شدت کاهش پیدا کرده است. بخشی از درآمدهای سرانه رشد تولید ناخالص داخلی و مخرج کسر هم جمعیت است. یعنی وقتی توان تولیدی یک جامعه کاهش پیدا می‌کند قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند.

پازوکی با بیان نمونه این را در خدمات فرودگاهی شاهد هستیم، گفت: بازی های المپیک مونترال ۱۹۷۶، اعراب از فرودگاه مهرآباد به کشورهای مقصد می‌رفتند اما امروز با توجه به سرمایه گذاری کشورهای عربی،امروز ما اگر می‌خواهیم به استرالیا ، ژاپن یا جای دیگری برویم، به فرودگاه دوحه می‌رویم و بعد از آنجا به مقصد می‌رویم. در ایران تندروها نمی‌گذارند که ما با جامعه جهانی ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: امروز اگر با آمریکا رابطه داشته باشیم به نفع ما است اما مشکل ما حل نمیشود، مشکل ما با درایت و مدیریت حل می‌شود. همین آقای بن سلمان، ببنید تا چه اندازه در اقتصاد عربستان سرمایه گذاری می‌کند تا اعراب پولشان را در همان جا خرج کنند نه در اروپا. عربستان را به کشور اروپایی تبدیل کرده است. بنابراین وقتی سرمایه گذاری در اقتصاد ما صورت نمی‌گیرد، رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و باعث کاهش رفاه جامعه می‌شود، شرایطی که امروز شاهد آن هستیم.

ریال ایران در سال ۱۹۷۴، یکی از ارزشمندترین ارزهای صندوق بین المللی پول بود، ما این را به دلیل بد فهمی در ارتباط و تجارت با جهان، نعمت دانستن تحریم و غیره، به بی ارزش ترین پول دنیا تبدیل شده‌ایم. وقتی fatf را نمی‌پذیریم یعنی می‌گوییم نمی‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم. عامل اصلی به عدم وجود نظام تدبیر برمی‌گردد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ریال ایران در سال ۱۹۷۴، یکی از ارزشمندترین ارزهای صندوق بین المللی پول بود، تصریح کرد: ما این را به دلیل بد فهمی در ارتباط و تجارت با جهان، نعمت دانستن تحریم و غیره، به بی ارزش ترین پول دنیا تبدیل شده‌ایم. وقتی fatf را نمی‌پذیریم یعنی می‌گوییم نمی‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم. عامل اصلی به عدم وجود نظام تدبیر برمی‌گردد.

پازوکی می‌گوید: ما همین الان اگر به بانک برویم، حتی اگر ۱۰۰ ریال از پولتان باقی بماند نمی‌تواند به شما برگرداند چون اصلا نیست! شما تا شب هم در تهران بگردید، نمی‌توانید حتی یک ریالی هم پیدا کنید.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران اگر می‌خواهد اقتصادش بهبود یابد باید با جامعه جهانی ارتباط برقرار کند، گفت: اکنون سیستم بانکی ما عملا ۴۰ سال از دنیا عقب است. ایران باید سه کار را در دستور کار خود قرار دهد، ابتدا اصلاح سیاست خارجی در راستای منافع ملی، اصلاح سیاست داخلی در جهت حفظ منافع ملی و سوم برقراری نظام تدبیر و عقلانیت و خروج از جهالت اقتصادی.

/اصلاحات نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.