کد خبر : 903
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 5:01

چالش‌های بازرگانان ترکیه برای همکاری با ایران

چالش‌های بازرگانان ترکیه برای همکاری با ایران

رفت و آمدهای هیات‌های تجاری در پسابرجام برای ورود به بازار ایران همچنان ادامه دارد. روز گذشته هیاتی اقتصادی از ترکیه به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی استانبول در اتاق تهران حضور یافت. رئیس اتاق تهران با اشاره به تجارت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه، در این دیدار گفت: با توجه به زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بین دو کشور، امکان افزایش روابط تجاری بیشتر وجود دارد.

اقتصاد پرس: مسعود خوانساری افزود: پتانسیل‌های تجاری دو کشور توسط تجار و صنعتگران به خوبی شناخته شده است و این موضوع ناشی از فرهنگ، زبان و دین مشترک بین دو کشور است. رئیس اتاق تهران با اشاره به زمینه‌های مختلف مشترک برای سرمایه‌گذاری بین دو کشور افزود: پتروشیمی، پوشاک، تولید برق، انرژی و صنایع پلاستیک از جمله صنایعی است که ترکیه موفقیت‌های خوبی در آن به‌دست آورده و ایران هم می‌تواند تامین‌کننده مواد اولیه و انرژی آن برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک باشد. وی افزود: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در مناطق آزاد تجاری در ایران توسط ترکیه انجام شده که توام با موفقیت بوده و اگر این سرمایه‌گذاری‌ها سرعت یابد می‌تواند روابط بین دو کشور را مستحکم‌تر کند. وی با اشاره به مشکلات تجاری بین دو کشور افزود: نقل‌وانتقال پول و روابط بانکی، مباحث ترانزیتی و گمرکی از جمله مشکلاتی هستند که بر سر راه تجارت دو کشور قرار گرفته و با حل آنها امکان ارتباطات اقتصادی سریع‌تر فراهم می‌شود.

رئیس اتاق صنایع استانبول نیز با اشاره به رفع تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: بعد از مذاکرات ۱+۵ کشورهای زیادی برای برقراری روابط با ایران علاقه نشان داده‌اند که وعده‌های زیادی هم به ایران می‌دهند، اما ما نمی‌خواهیم با وعده‌های بی‌پایه وقت شما را بگیریم، بلکه خواهان گسترش روابط و دستاوردها هستیم. اردال باحچیوان گفت: ترکیه در نوامبر سال گذشته میزبان هیات تجاری ایران بود و برای همین هم خواستار شدیم تا هیات تجاری ترکیه نیز به ایران برای گسترش روابط تجاری سفر کند. وی تصریح کرد: معمولا اتاق صنایع استانبول سفرهای کمی به کشورهای مختلف انجام می‌دهد و برای اولین بار است که با چنین هیات بلندپایه‌ای به ایران سفر کرده‌ایم. وی با اشاره به روابط جغرافیایی و لجستیک بین دو کشور اظهار کرد: به دلیل برخی مشترکات نادیده گرفتن یکدیگر امکان‌پذیر نیست. رئیس اتاق صنایع استانبول تصریح کرد: در دوران تحریم‌ها بیش از ۲۰۰ شرکت ترک به‌رغم مشکلات فراوان در ایران سرمایه‌گذاری کردند و همان طور که در دوران تحریم ما به ایران اعتماد کردیم می‌خواهیم در دوران پس از تحریم نیز این روابط ادامه داشته باشد.

باحچیوان با اشاره به تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه اظهار کرد: ترکیه در ۱۴۱ قلم کالا و ایران در ۱۲۵ قلم کالا تعرفه ترجیحی دارد که قرار است ۳۰ قلم کالا اضافه شود و قطعا این موضوع باعث گسترش روابط تجاری می‌شود. وی افزود: درنظر داریم میزان تجارت سالانه را افزایش دهیم و هدف‌گذاری ما برای سال ۲۰۲۰ میلادی تجارت ۳۵ میلیارد دلاری بین دو کشور است. وی به مشکلات پیش روی بازرگانان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ترکیه فرآیند گمرک در ایران است که باعث می‌شود کارها کمی به سختی انجام شود. در گمرک ایران بار ماشین‌ها تخلیه می‌شود و پس از بازرسی دوباره بارگیری می‌شود که این موضوع باعث خراب شدن کالای صادراتی می‌شود. رئیس اتاق صنایع استانبول به یک مشکل دیگر در مورد بازرگانی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: شبکه لجستیک بین دو کشور گران است و این موضوع هزینه صادرات را افزایش می‌دهد.

باحچیوان با اشاره به اینکه در تجارت مهم‌ترین موضوع مسائل بانکی است اظهار کرد: تا زمانی که شرایط بانکی و مسائل بانکی بین دو کشور به‌طور کامل به حالت عادی و نرمال برنگردد، نمی‌توان تمام برنامه‌ها را اجرا کرد. وی افزود: ایران نیمی از نیاز ترکیه را در حوزه نفت تامین می‌کند و در دوران تحریم‌ها ۳۰ درصد این نیاز توسط ایران تامین می‌شد. ایران برای ترکیه از نظر انرژی حائز اهمیت است، به‌طوری که سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. تجارت گازی بین دو کشور ایران و ترکیه دارای اهمیت است، اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که ایران گاز طبیعی را به ترکیه گران می‌فروشد و در صورتی که تجدیدنظری در قیمت‌ها صورت بگیرد، ما می‌توانیم خرید بیشتری داشته باشیم. باحچیوان تصریح کرد: ایران دومین کشور صادرکننده گاز به ترکیه است و ما از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم، در این حوزه فعالیت و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.