کد خبر : 16303
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 11:32

باران و برف کشور را فرا می گیرد

باران و برف کشور را فرا می گیرد
سازمان هواشناسی با صدور هشدار ادامه فعالیت سامانه بارشی از بارش باران، برف و وزش باد طی امروز (چهارشنبه) تا یکشنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با گذر متناوب امواج تراز میانی جو در مناطقی از شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی در غرب و جنوب غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین و البرز، برخی مناطق اصفهان، غرب یزد، ارتفاعات زاگرس جنوبی در شمال فارس و غرب کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان ابرناکی، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

پنجشنبه بارش در نوار غربی و مرکز ادامه دارد و برای نوار شرقی کشور جو آرام و پایداری پیش‌بینی شده است. جمعه در مناطقی از غرب، جنوب غرب، نیمه شمالی فارس، اصفهان، یزد، کرمان، نیمه غربی کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شمال زنجان،‌ اردبیل گیلان و مازندران بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

شنبه هفته آینده با گذر سامانه بارشی از غرب کشور در مناطقی از غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، شرق و جنوب شرق کشور بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده، ضمن این‌که در این روز با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در این مناطق و استان اردبیل بارش باران و در ارتفاعات بارش برف آغاز می‌شود.

یکشنبه هفته آینده سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور فعال است و باعث بارش و وزش باد در این مناطق می‌شود، بارش در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز نیز ادامه دارد. برای سواحل دریای خزر تا روز جمعه افزایش نسبی دما و طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است. دریای خزر نیز شنبه و یکشنبه هفته آینده مواج است.

ادامه فعالیت سامانه های بارشی

نوع مخاطره: باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات البرز و ارتفاعات زاگرس مرکزی احتمال بارش برف

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰: غرب و جنوب اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، قزوین، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، نیمه شمالی فارس، مرکز و غرب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۱: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، لرستان، تهران، البرز، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، ارتفاعات کرمان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۸/۱۲: فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ارتفاعات استانهای مازندران، البرز، تهران و سمنان و شمال هرمزگان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی.

اثر مخاطره

احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال تأخیر در پرواز و احتمال خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.