کد خبر : 8249
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 19:13

پیش بینی قیمت دلار ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / موج‌سازی بازارساز برای ایجاد روند نزولی دلار

پیش بینی قیمت دلار ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / موج‌سازی بازارساز برای ایجاد روند نزولی دلار

آخرین هفته شهریورماه در حالی برای بازارهای مالی آغاز شد که قیمت دلار با نوسان کاهشی کانال ۵۰ هزار تومانی را از دست داد. معامله‌گران بازار ارز تلاش بازارساز برای ایجاد جو فروش را در افت ۲۰۰ تومانی قیمت دلار موثر می‌دانند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت دلار امروز کاهش ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی داشت و کریدور ۵۰ هزار تومانی چهارشنبه ۲۲ شهریور را از دست داد. در روز جاری دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان در بازار معامله شد.

بررسی بازار ارز با توجه به سیگنال‌های مثبت و منفی که در روزهای گذشته روانه بازار شده، حاکی از جو فروشنده بازار است. این در حالی است که جو فروش از سوی خریداران خرد و افرادی که در ماه‌های گذشته حتی دلار را در سقف‌های قیمتی خریده‌اند، ایجاد شده است. بازیگران بزرگ بازار ارز و حرفه‌ای‌‌ها، اما تمایلی به خروج از گارد تعادلی ندارند.

به اعتقاد یکی از معامله‌گران بازار ارز دست سیاست‌گذار برای خرده‌فروش‌های بازار هم رو شده چه رسد برای کسانی که در این بازار بزرگ شده‌اند.

دست بازارساز رو شده است

در روز جاری برخی رسانه‌های  وابسته به دولت برای مدیریت بازار ارز و مهار قیمت دلار به کمک سیاست‌گذار آمده‌اند و روی اخبار مربوط به دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار انتقالی به قطر مانور می‌دهند. به اعتقاد آنها دست‌ بازارساز باز است و  قرار است بخشی از منابع ارزی داخلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار استفاده شود.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این رقم، درآمد دو ماه از فروش نفت در کشور نیز نیست. آنها می‌گویند وقتی قرار نیست منابع مالی به شکل اسکناس در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، دیگر خبر مذکور برای بازار ارز موضوعیتی ندارد.

باید توجه داشت دسترسی دولت ایران به منابع مذکور فقط برای خرید کالاهای اساسی و دارو است. گفتنی است در روزهای گذشته نیز بخشی از منابع مالی ایران در عراق نیز به زوار اربعین اختصاص یافت و سیاست‌گذار از این خبر برای مانور در جایگزینی ارز منطقه‌ای به جای دلار و یورو بهره برد.

بی‌میلی بزرگان بازار برای معامله دلار

برخی فعالان بازار ارز سیگنال فوق را عامل افت ۲۰۰ تومانی قیمت دلار می‌دانند. اما با وجود دامنه محدود نوسان قیمت دلار به نظر نمی‌رسد این سیگنال موجب ترس معامله‌گران این بازار شده باشد. کما اینکه در روزهای اخیر موضوع بیانیه تروئیکایی اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام نیز نتوانست به قیمت دلار تحرک خاصی بدهد .

به اعتقاد تحلیلگران بازار ارز،‌ دلار در محدوده قیمتی فعلی در رفتاری خنثی قرار دارد و بدون روند است. آنها کف ۴۸ و سقف ۵۲ هزار تومانی را محدوده تعادلی این اسکناس می‌دانند و ضمن بررسی اخبار و چارت می‌گویند، وقتی دلار در حالت خنثی و با نوسانات محدود در حرکت است اخباری که در خصوص توافقات و برجام به بازار مخابره می‌شود اخباری در سایه و در فضایی با دید مبهم است. اما وقتی قیمت دلار در سقف‌ قرار دارد، اخبار سیاسی مثبت به بازار مخابره می‌شود و این موضوع فروشنده‌های بیشتری را روانه بازار می‌کند.

بررسی رفتار بازار دلار حاکی از این است که به دلیل نوسانات محدود قیمتی، فعالان بزرگ بازار ارز از خرید و فروش دوری می‌کنند و رغبتی به معامله ندارند. زیرا هزینه معاملاتشان نسبت به نوسانی که قیمت‌ها دارد ارزنده نیست و عملا معاملات جذابیتی ندارد.

با توجه به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی مبنی بر روند صعودی آهسته و پیوسته قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال‌ جاری به نظر می‌رسد برای هفته پایانی شهریور نیز نباید در انتظار افت و خیز چندانی در قیمت اسکناس آمریکایی باشیم و محدوده فعلی محتمل‌ترین گزینه برای نوسانات ضعیف این اسکناس است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.