کد خبر : 3785
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 7:31

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / خودرو از قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود؟

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / خودرو از قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود؟

بازار سهام آخرین شنبه از مردادماه را مثل هفته گذشته با چهره‌ای منفی آغاز کرد. فشار فروشندگان از ابتدای معاملات آغاز شد. اسکناس آمریکایی با از دست دادن کریدور ۴۹ هزار تومانی به محدوده‌ ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان برگشت. همین امر سبب شد تا بورس نیز طبق معمول رفتار دلار را تقلید کند و روند نزولی خود را شدت بخشد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ معاملات بورس نخستین روز هفته به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، در جهت روز پایانی هفته گذشته حرکت کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۶ هزار و ۶۱ واحدی که معادل ۰٫۸۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات شنبه در سطح یک میلیون و ۹۵۷ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد اما سرعت نزول آن بیشتر بود. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار طی معاملات روز ابتدایی هفته با کاهش ۱٫۱۵ درصدی به سطح ۶۷۷ هزار و ۵۵ واحدی رسید.

کارشناسان معتقدند گام منفی شاخص کل در واکنش به کاهش ارزش اسکناس آمریکایی در برابر ریال بود. اواخر هفته گذشته دیدار وزیر خارجه با بن‌سلمان باعث شد تا اسکناس آمریکایی گارد نزولی به خود گیرد.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این رقم کمترین عدد در هشت ماه گذشته است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ابتدایی هفته حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج ۵۹۷ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
زمزمه‌های خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری

مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو در راستای شفاف‌سازی در ارتباط با اطلاعیه اخیر هیات پذیرش بورس روز شنبه برگزار شد. هفته گذشته اعلام شد که ایران‌خودرو و سایپا تا ابتدای مرداد سال آینده جهت ابقا در تابلوی بورس و خروج از ماده ۱۴۱ فرصت دارند.

در متن این اطلاعیه ذکر شده است مطابق با قسمت «ج» بنده ۵ ماده ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، جهت ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت فرصت داد.

آنچه در مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو برای سهامداران اهمیت داشت مطرح شدن زمزمه‌هایی از خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری بود. در بخشی از صحبت‌های این جلسه مشخص شد گویا در برنامه هفتم توسعه کشور، بر سر بندی توافق شده تا این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

در بخشی از صحبت‌های مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو مطرح شد که در برنامه هفتم توسعه کشور، بر سر حکمی توافق شده تا قیمت‌گذاری دستوری از این صنعت برداشته شود و یا اینکه با بخش‌های مختلف سیاستگذاری و اثرگذار بر این موضوع مکاتبه شده و انتظار می‌رود که قدم‌های مثبتی در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود. در ادامه صحبت‌ها ذکر شد که مکاتباتی با سیاست‌گذاران حول این محور صورت گرفته و انتظار می‌رود قدم‌های مثبتی در این راستا برداشته شود.

با این حال مشخص نیست با وجود موضع‌گیری واضح شورای رقابت در هفته گذشته مبنی بر تداوم قیمت‌گذاری دستوری بر خودرو، این طرح چه زمانی و به چه شکل انجام شود. در جلسه روز ۲۱ مردادماه شورای رقابت (چهار روز پیش از انتشار خبر)، بازار تمامی خودروها از جمله خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی مهر انحصاری خورده است. این مهم بدین معناست که این سه دسته از خودروهای مشمول در زمره قیمت‌گذاری دستوری قرار می‌گیرند.

پیش بینی بورس یکشنبه

کارشناسان معتقدند افت اخیر بازار سهام باعث شده تا نمادهای زیادی به محدوده ارزندگی برسند. با این حال خروج‌های متوالی سرمایه حقیقی‌ها از بازار، موتور حرکتی آن را سرد و منجمد ساخته است. در چنین حالتی بازار سهام باید در محدوده‌های فعلی خود کف‌سازی معتبری انجام دهد تا به محض ورود پول و بالارفتن ارزش معاملات موج بعدی حرکت صعودی خود را آغاز کند.

بنابراین برای بازار یکشنبه به نظر می‌رسد قدرت فروشندگان کمتر از روز شنبه باشد و نمادهای بیشتری در محدوده تعادلی قرار بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.