کد خبر : 6823
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 19:13

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / غافلگیری سهامداران در ابتدای هفته

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / غافلگیری سهامداران در ابتدای هفته

برخلاف انتظارها جریان معاملات بازار سهام در روز آغازین هفته با عرضه‌های زیاد همراه بود. با این حال کارشناسان بازار سرمایه معتقدند محرک‌های پیشران بازار سهام به سرعت قیمت نماد‌ها را به سوی تعادل سوق می‌دهند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران در اولین روز هفته، سهامداران را غافلگیر کرد. معاملات شنبه بر خلاف پیش بینی بورس از دیدگاه کارشناسان، حجم منفی بالایی را تجربه کرد. در روز آغازین هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ملموس ۰٫۹۹ رصدی، معادل ۲۱ هزار و ۳۳۷ واحدی، تا پله دو میلیون و ۱۲۹ هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام سهام است، نمایش موازی داشت و با افت ۱٫۳۲ درصدی به ارتفاع ۷۱۶ هزار واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز معاملاتی هفته را ۱۰ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، تردید در دیدگاه صعودی اهالی بازار سرمایه کمتر می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرد. با این حال تداوم این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز شنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج سنگین هزار و دو میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه

هفته گذشته سهامداران شاهد یک بازار صعودی همراه با سنتیمنت مثبت بودند. چرخش بورس همزمان با اصلاح نرخ خوراک آغاز و با حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان از محاسبات قیمت پایه در بورس کالا ادامه یافت. این اخبار به طور قطعی سودآوری و چشم‌انداز شرکت‌ها را به سوی مثبت سوق می‌دهد. منفی پرحجم ابتدای هفته اما تفاوت در دیدگاه‌های فعالان را آشکار کرد. برخی افراد اعتقاد دارند روند کلی بازار همچنان صعودی است و ریزموج‌های نزولی در ترند صعودی طبیعی است.

از سوی دیگر بدبینی نسبت به بازار هنوز در دیدگاه بخش دیگری از اهالی بازار سرمایه وجود دارد و با از راه رسیدن اخبار و اتفاقات این‌چنینی، بازار را نزولی می‌بینند. استدلال این دست از افراد  به طور طبیعی بازار پس از رشد‌های مقطعی نیاز به استراحت‌های کوتاه‌مدتی دارد. با وجود این دو دیدگاه متقابل به نظر می‌رسد بازار سهام روند درجا زدن را در پیش گرفته است.

بر همین اساس در رابطه با پیش بینی بورس یکشنبه ۱۹ شهریور می‌توان گفت، محرک‌های پیشران بازار سهام به سرعت قیمت نماد‌ها را به سوی تعادل سوق می‌دهند. تب و تاب ابتدای هفته در معاملات میدان فردوسی همواره با تاخیری جزئی تاثیر خود را روی معاملات تالار شیشه‌ای نشان خواهد داد.

نفوذ اسکناس آمریکایی به سطوح بالاتر از ۵۰ هزار تومان، اخبار مثبت هفته پیش اعم از فرموله شدن نرخ خوراک و ثبات این فرمول تا پایان برنامه هفتم توسعه و همچنین پشتیبانی کامودیتی‌ها از روند صعودی، محرک‌های فعلی بورس تهران به شمار می‌آیند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.