کد خبر : 17154
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 8:18

رییس شورایعالی نظام پزشکی: طرح دارویار ساماندهی شود

رییس شورایعالی نظام پزشکی: طرح دارویار ساماندهی شود
رییس شورایعالی نظام پزشکی ایران با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها با اجرای طرح دارویار، بر ساماندهی هرچه‌ سریع‌تر این طرح تاکید کرد و گفت: این طرح برای پرداخت سریع‌ مطالبات داروخانه‌ها و ساده کردن فرآیند کار بود، اما اکنون در طرح دارویار دچار مشکل هستیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ از سازمان نظام پزشکی، محمود فاضل روز یکشنبه در همایش بزرگداشت حکیم محمدبن زکریای رازی و مقام داروساز اظهار داشت: اکنون طرح حساب داروخانه‌ها مشخص نیست. در گذشته داروخانه‌ها با قراردادی با سازمان‌های بیمه‌گر، مطالبات خود را هرچند با تاخیر دریافت می‌کردند اما اکنون با انبوهی از مطالبات پرداخت نشده روبرو هستیم که تبدیل به معضل شده است.

وی افزود: برخی رفتارها باعث ناامنی خاطر داروخانه‌ها و مردم می‌شود و این دو را روبروی یکدیگر قرار می‌دهد، از این رو باید طرح دارویار در کشور ساماندهی شود. سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده همه اقشار حوزه سلامت پلی بین خواسته‌های صنفی به دولت و حاکمیت است، همچنین انجمن داروسازان جزء بازوهای توانمند این حوزه بوده که مطالبات صنفی را دنبال می‌کند.

رییس شورای عالی نظام پزشکی ایران افزود: دولت‌ها و حاکمیت باید از انجمن‌هایی که تشکل آن‌ها بر اساس قانون و مصوبات وزارت‌های مختلف بوده، استفاده کنند، اما با وجود تکالیف قانونی بر دولت مبنی بر مشورت‌گیری در نگارش قوانین و آیین‌نامه‌های حوزه سلامت از سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها، این اتفاق رخ نمی‌دهد. فاضل با بیان اینکه نظام پزشکی بخشی از ماموریت حاکمیتی را برعهده دارد، تصریح کرد: قضاوت، این سازمان با دستور شورای عالی نظام پزشکی تبیین و تهیه آیین‌نامه‌ها را عهده‌دار است و در بخش دولتی باید برای تدبیر درست از کسانی که بر آن‌ها مدیریت می‌کنیم، مشورت بگیریم، اما اکنون این روند انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با تلاش‌ها و رفع نواقص اتفاقات خوبی در زمینه سلامت رخ داده است، تاکید کرد: در زمینه پلتفرم‌ها، سازمان غذا و دارو مکلف شد که از سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان در نگارش آیین‌نامه پلتفرم‌ها ظرف مدت سه ماه آینده بهره بگیرد و در راستای ماده ۳ قانون نظام پزشکی، مشارکت این سازمان را داشته باشد.

تعرفه‌های پزشکی در نیمه دوم سال ترمیم می‌شود

رییس شورایعالی نظام پزشکی ایران درباره تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: با پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و موافقت وزارت بهداشت و سازمان برنامه وبودجه، مقرر شد ۴۰ درصد رشد در تعرفه ۱۴۰۲ اعمال شود، اما این میزان به ۲۵ درصد کاهش داده شد که ۱۵ درصد در نیمه دوم سال ترمیم می‌شود.

فاضل با اشاره به اینکه تعرفه داروسازی مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است، تاکید کرد: اکنون برنامه هفتم توسعه کشور دست شورای نگهبان برای بررسی نهایی است که سازمان نظام پزشکی در قسمت‌هایی از این تعرفه دیدگاه‌هایی دارد که در حال پیگیری برای اصلاح دوباره هستیم.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و حواشی آن مانند یک سیستم و حیات وابسته به یکدیگر هستند و نمی‌توان بخشی از آن ناقص باشد بنابراین همه ارکان سلامت باید در کنار یکدیگر عمل کنند همچنین روحیه مطالبه‌گری باید در انجمن‌ها ادامه یابد و کسانی که در خارج از هیات مدیره‌ها هستند، انسجام خود را حفظ کنندو باید به سرمایه اجتماعی خود اعتنای بیشتری کنیم و اشراف بیشتری داشته باشیم.

فاضل تاکیدکرد: بر اساس تعهدمان اخلاق پزشکی از کار درمان جدا شدنی نیست.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.