کد خبر : 2534
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 8:00

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲/ بازار سهام از فرش به عرش می‌رود؟

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲/ بازار سهام از فرش به عرش می‌رود؟

در حالی که بورس تهران در روند اصلاحی تندوتیزی قرار داشت و شاخص کل از هفته گذشته تا نیمه هفته جاری ۲۵۰ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داده بود، معاملات روز سه‌شنبه نمایش قدرتمند تقاضا بود. به طوری که ۸۰ درصد بازار مثبت بود و ارزش صف‌های خرید بازار به ۷۲۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در جریان معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران، تغییر چهره ۱۸۰ درجه‌ای نقشه بازار در واکنش به اخبار بازنگری مصوبه افزایش نرخ خوراک، جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و افزایش نسبی قیمت دلار اتفاق افتاد.

پس از تلخی‌های دو ماه اخیر، روز سه‌شنبه کام سهامداران از رشد بازار کمی شیرین شد؛ اما همان‌گونه که روند صعودی به یکباره از ۱۷ اردیبهشت‌ماه ناپدید شده بود، تغییرات ناگهانی نماگرها، نشانه‌ عدم وجود ثبات را به سنتیمنت بازار تزریق می‌کند. به ویژه اینکه به‌رغم ورود پول حقیقی، ارزش و حجم معاملات خرد نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است. ورود پول حقیقی را نیز البته می‌توان به شناسایی فرصت خرید در کف قیمت‌ها نسبت داد.

گفتنی است شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه ۴۳ هزار و ۱۲۲ پله بالا رفت و با رشد ۲٫۲ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۵۶ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۱۵ هزار و ۴۹۸ واحدی معادل ۲٫۲۵ درصد رشد کرد و به سطح ۷۰۳ هزار و ۲۵۱ واحد رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

در جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه بورس، حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۱۱٫۳ میلیارد برگه سهم رسید که نسبت به روز گذشته ۵۰۰ میلیون برگه سهم کاهش داشت. در همین حال ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۶ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه تغییری نداشت.

با این حال روز سه‌شنبه ۹۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی وارد شد که نشان از شناسایی فرصت خرید از سوی سهامداران داشت. صندوق‌های درآمد ثابت نیز در این روز با خروج ۲۹۵ میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه شدند.

رشد بورس با ارزندگی بازار یا چاشنی دخالت؟

بورس تهران پس از ریزش سال ۹۹ بالاخره توانست در جریان روند صعودی که از آبان سال گذشته استارت خورده بود، از سقف تاریخی خود عبور کند. در این مدت قیمت‌های فعلی بازارهای موازی قابل قیاس با قیمت‌های موجود در همین بازارها در سال‌های گذشته نیستند. بر همین اساس بازار سرمایه به اتفاق نظر کارشناسان و تحلیلگران، جامانده‌ترین بازار دارایی لقب گرفت.

از این گذشته گزارش‌های عملکردی سالانه و فصلی شرکت‌ها که در جریان مجامع اخیر منتشر شد، موجب تعدیل P/E بازار شده بود. به طوری که این نسبت با مجامع اخیر، به رقم ۷٫۳ واحدی که در شرایط اقتصاد تورمی کشور، با متوسط ۲۰ ساله اخیر برابری می‌کند هدایت شد. بنابراین نقطه ارزندگی را می‌توان بالاتر از سطوح فعلی درنظر گرفت. نماگرهای تالار شیشه‌ای اما بی‌اعتنا به ارزندگی بازار در هفته‌های گذشته، روز به روز سطوح پایین‌تری را می‌دیدند.

حمایت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه اولین سکانس اتفاقات دو سه روز اخیر بود. پس از آن سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: در صورت تعلل دولت در خصوص بازنگری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها یا حتی طولانی شدن روند آن، مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.

همچنین روز سه‌شنبه وزیر اقتصاد و دارایی از موضع خود نسبت به بازار پرده برداشت. خاندوزی در اظهار نظری عنوان کرد: « دلایل بنیادی برای ریزش بورس نمی‌بینیم.» او همچنین وعده داد رخدادهای اخیر بازار سرمایه را به هیات وزیران خواهد برد.

پس از آن پورابراهیمی در جلسه فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی مجلس مواضع تندی در رابطه با تصمیم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سوی دولت گرفت. او در این جلسه به موضوع تخلف مدیر پالایش و پخش در انتشار اطلاعات گمراه‌کننده به بازار سهام و تضییع حقوق سهامداران اشاره کرد و از ارسال این پرونده به دادگاه خبر داد.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت بازار سهام در واکنش به تغییر شرایط پتروپالایشی‌ها و کاهش ریسک سیستماتیک که پیشتر باعث تغییر روند نزولی شده بود، رنگ سبز به خود گرفت. با این حال اما سایه تیره ریسک دخالت سیاست‌گذار در بازار سرمایه همچنان مرتفع نشده است. برای رسیدن به شرایط پایدار در بازار سهام، نیاز است امنیت سرمایه‌گذاری افزایش یابد و مقابله با معضل خودساخته، تنها مسکنی برای بورس خواهد بود.
پیش بینی بورس چهارشنبه

در جریان روند نزولی دو ماه اخیر، خروج پول بزرگی از بورس صورت گرفت. در کنار این موضوع، قسمت زیادی از پول‌های خارج شده از سهام در صندوق‌های درآمد ثابت پارک شدند. وجود نقدینگی در اطراف بازار پتانسیل تداوم مسیر روز سه‌‌شنبه را افزایش می‌دهد. بر همین اساس انتظار می‌رود موج تقاضای ایجادشده، در آخرین روز هفته نیز ادامه یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.