کد خبر : 12518
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 22:18

امیرعبداللهیان: مطالباتمان از انگلیس بدون توافق نهایی برجام و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در اختیارمان قرار گرفت

امیرعبداللهیان: مطالباتمان از انگلیس بدون توافق نهایی برجام و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در اختیارمان قرار گرفت
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رایزنان فرهنگی ایران گفت: ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر موقع خودمان نیاز داریم خرج کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز با مدیران ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه دیدار و گفتگو کرد.

وی در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: پیروزی های مقاومت در فلسطین را صمیمانه تبریک می‌گوییم و امیدواریم که در روزهای آینده خبرهای خوش‌تر و امیدبخش‌تر از مقاومت مردم مظلوم اما مقاوم فلسطین دریافت کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه درباره قدرت ایران در جهان گفت: امروز ایران در عرصه قدرت در جهان شناخته شده اما قدرت علم یکی از شاخصه های ایران است. امروز در دیدارهای سطح بالای ایران با سران کشورها همه از قدرت علم در ایران صحبت می‌کنند.

وی افزود: دوم، قدرت تکنولوژی های برتر در ایران به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در اختیار کشور عزیزمان قرار دارد. ما وقتی می‌گوییم قدرت دفاعی، فناوری، نرم و سخت همکی در ذیل این قابل بیان است.

دیدارهای اخیر با سران چین و روسیه

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران به برکت انقلاب اسلامی به قدرت گفتمانی شهرت دارد. در حوزه قدرت گفتمانی ضمن اینکه وظیفه ما در دیپلماسی سیاسی‌ است، طبعا کارویژه شما در دیپلماسی فرهنگی است. برای من جالب است که در دیدارهای اخیر با سران چین و روسیه ما می‌بینیم طرف های مقابل این فهم را دارند که توجه به موضوعات فرهنگی یکی از شاخص های همکاری ما باید باشد. اهمیت سینما، کتاب و هنر هنوز اهمیت خودش را دارد.

وی افزود: پرچمدار جهاد تبیین در عرصه جهانی امروز شما رایزنان فرهنگی هستید. اصل فرهنگ است. امروز چهار مقوله فرهنگ، امنیت، سیاست و اقتصاد به عنوان مفاهیم شاخص و درهم تنیده یاد می می‌شوند. اما بستر اصلی سیاست، اقتصاد و امنیت به فرهنگ برمی‌گردد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیپلماسی دولت آیت الله رییسی در خصوص محورهای آن گفت: امروز از دیپلماسی همسایگان به عنوان یک برند در دولت اقای رییسی یاد می‌شود. تغییر در صفحه همکاری ها و مناسبات منطقه‌ای یک فرصت مهمی است که همه کشورهای منطقه از آن بهره مند خواهند شد. دومین محور فعالیت سیاست خارجی دیپلماسی اقتصادی است. در همکاری های کلان اقتصادی تیم اقتصادی دولت کارهای بزرگی انجام دادند. امیدواریم در آینده شاهد تاثیر این اقدامات بر معیشت و سفره مردم باشیم. زمانی که ما کار را شروع کردیم طرف های غربی گفتند تا به برجام بازنگردید، تا اف‌ای‌تی‌اف را نپذیرید، یک سنت از مطالبات شما در بانک های خارجی جا‌به‌جا نخواهد شد. اما به لطف الهی ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر موقع خودمان نیاز داریم خرج کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت.

وی افزود: امروز دارایی های ما در کره جنوبی ۶ میلیارد مطالبه ما به دو بانک منتقل شد و در اختیار شش بانک ایرانی قرار دارد، بدون اینکه در برجام به توافق نهایی رسیده باشیم و بدون اینکه موضوع اف‌ای‌تی‌اف در مرحله نهایی اقدام و تصویب قرار گرفته باشد، انجام شد. این اقدامات در برنامه توسعه پایدار اقتصادی آثار خودش را در آینده نزدیک بر معیشت مردم نشان خواهد داد.

تحولات اخیر فلسطین

وزیر امور خارجه در این دیدار درباره تحولات منطقه گفت: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که در سه عرصه بازیگران، محیط کنش و نوع کنش تحولات سریعی و شتابانی در حال انجام است. اگر در دوره گذشته در دوران جنگ سرد دو کنشگر وجود داشت، امروز ده‌ها کنشگر در عرصه جهانی حضور دارد. این یعنی کار ما بسیار سخت است. تنوع، تکثر و تعدد کنشگران کار ما را برای تامین حداکثری منافع و اهداف ملی سخت‌تر کرده است. در نتیجه ما بابستی با سرعت بیشتر حرکنیم تا هم تهدیدات نسبت به ایران کاهش پیدا کند و هم بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی از تنوع کنشگران صحبت می‌کنیم امروز فقط پنج قدرت در شورای امنیت به عنوان کنشگر مطرح نیستند، امروز شاهدیم که حتی در بین کنشگران غیردولتی تحولاتی به وجود آمده که کل جهان را متعجب می‌کند. حرکتی که مقاومت در فلسطین در روزهای اخیر انجام داد یکی از آن کنشگری‌ها است. البته کنشگری را ما در بعد منفی مثل داعش داریم و در بعد مثبت در دفاع از حقوق ملت‌ها مانند حزب‌الله در لبنان، حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه.

امیرعبداللهیان افزود: اتفاقی که در فلسطین رخ داد ریشه‌ی آن به این برمی‌گردد. کمتر از دو ماه پیش در بیروت بودم و جلسه ای با مقامات حماس و جهاد اسلامی و آقای حسن نصرالله داشتیم. دیدم بحث‌هایی که مطرح می‌کنند این است که دوران انتظار ما، ضربه خوردن کرانه و غزه و لبنان به سر آمده و ما باید با یک تاکتیک جدید عمل کنیم و رفتارهای اشغالگران در سرزمین های اشغالی را متوقف کنیم و بتوانیم کنشگر اول در این حوزه باشیم. برنامه‌ریزی‌های آنان در این چارچوب بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر فلسطین تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاد، یک تصمیم صد در صد مقاومتی است. اینکه گفته شود دیگر کشورهایی در پشت این‌ها هستند، بله ما به حمایت های معنوی، سیاسی و رسانه‌ای قوی خودمان از مقاومت ادامه می‌دهیم.

پاسخ به تجاوز سیستماتیک صهیونیست‌ها

وی افزود: امروز مقاومت خودش در درون غزه محاصره شده موشک و پهپاد تولید می‌کند. اتفاقا در جنگ اوکراین و ارسال انبوه ارسال سلاح یکی از تجارت های بزرگی که در جهان رخ داده، سلاح‌هایی است که به اوکراین وارد شده و قاچاق‌چی ها صادر می‌کنند. سلاح سود خودش را دارد اما این‌ها خودشان امکانات خودشان را تهیه می‌کنند و چهار دهه مبارزه به انان یاد داده که چگونه اقلام مورد نیازشان را برای دفاع از غزه و لبنان فراهم کنند. ما حتما به حمایت های خودمان از مقاومت فلسطین، لبنان و منطقه ادامه می‌دهیم و این را یک اقدام مشروع در مقابل پدیده اشغالگری می‌دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دیروز ما با جمعی از حقوق دانان جلسه ای داشتیم. جمع‌بندی این بود که از نظر حقوق بین‌الملل یک سرزمین اشغالی یک وضعیت موقت دارد. اگر ده‌ها سال هم طول بکشد اشغال موقتی است، اما بازپس‌گیری سرزمین اشغالی یک حق و مطالبه مشروع است. در عملیات شجاعانه‌ای که در قبال کشتار زنان و کودکان شکل گرفته، بیش از ۱۲۰۰ تن در سرزمین های اشغالی کشته شدند، بیش از ۳۰۰۰ تن مجروح شدند و بیش از ۲۰۰ تن که نظامی هستند، به اسارت درآمدند.

وی افزود: نکته این است که بر مبنای محاسبات و تصمیم رهبران مقاومت، آن‌ها می خواهند به جای پاسخ به تجاوز سیستماتیک صهیونیست‌ها اقدام پیش دستانه کنند و این رویه را ادامه دهند. آن‌ها می‌خواهند به جای نظاره گر بودن ویران شدن خانه های فلسطین و برپا شدن شهرک‌های صهیونیست نشین، شهرک‌ها را پس بگیرند و می‌خواهند صدای مظلومان فلسطینی در جهان باشند.

آیا جنگ توسعه پیدا خواهد کرد؟

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات خود با مقامات دیگر کشورها در خصوص فلسطین گفت: من در ۷۲ ساعت گذشته با هریک از مقامات منطقه و بین‌المللی صحبت کردم، هیچ کدام آنان نمی‌توانند یک منطقی را ارائه کنند که از رژیم صهیونیستی دفاع کنند. حتی آن‌هایی که طرفدار رژیم صهیونیستی هستند می‌کویند که بارها به نتانیاهو تذکر دادیم که از تندروی‌های خود دست بردارد.

وی افزود: امروز هم برای آنان این نگرانی وجود دارد که آیا جبهه جدیدی باز خواهد شد و آیا جنگ توسعه پیدا خواهد کرد؟ رهبران مقاومت در پاسخ می‌گویند اگر که صهیونیست‌ها از خطوط قرمز عبور بکنند، هر احتمالی متصور است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.