کد خبر : 3937
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 7:32

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ / حمایت تکنیکالی شاخص کل به داد بازار می‌رسد؟

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ / حمایت تکنیکالی شاخص کل به داد بازار می‌رسد؟

ارزش معاملات پایین بازار سهام همچنان مانع بزرگی پیش روی صعود شاخص کل است. با این حال شاخص کل با افت ۱۸ هزار و ۲۰۳ واحدی روز سه‌شنبه، در آستانه رسیدن به یک حمایت مهم قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ شاخص کل بورس تهران، تمام مسیر سبز روز دوشنبه را بازگشت. مردادماه همان‌گونه که آغاز سرخی داشت با افت شدید ۱۸ هزار و ۲۰۳ واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به پایان رسید. کاهش ارتفاع شاخص کل در چهارمین روز هفته به میزان ۰٫۹۳ درصد بود و باعث شد تا پرونده مردادماه با بازدهی منفی ۲٫۲۲ درصدی بسته شود. سهامداران اما معتقدند ارزش پرتفو‌ها بسیار بیشتر از افت شاخص، کاهش ارزش یافته است. از این رو موضوع دیرینه شاخص‌سازی بازیگران سهام، مجددا ذهن اهالی بازار سهام را درگیر خود ساخته است.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش ۱٫۶۳ درصدی به سطح ۶۶۳ هزار و ۲۲۱ واحدی رسید. نماگر هم‌وزن، نمای واقعی‌تری از آنچه در مردادماه بر سر شرکت‌های بورسی آمد، به نمایش می‌گذارد. این شاخص در پایان پنجمین ماه سال ۳۶ هزار و ۷۲۰ واحد کاهش ارتفاع معادل ۵٫۲۵ درصد کاهش را تجربه کرد.
ریشه‌یابی ناتوانی بازار از صعود

با وجود اینکه اعداد و ارقام و شاخصه‌های سهام نظیر نسبت P بر S، نسبت P/E  فوروارد و همچنین عملکرد فصلی و ماهانه سهام حکایت از ارزنده بودن قیمت‌های فعلی دارد، اما آنچه بازار را در مخمصه نزول قرار داده است جریان منفی پول حقیقی‌ها به بازار است.

برای دانستن این موضوع کافیست ارزش معاملات خرد سهام پیش از شروع روند نزولی با میانگین ارزش معاملات خرد سهام در هفته اخیر مقایسه شود. در حالی که روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه، یک روز پیش از شروع روند نزولی، این شاخص ارزیابی بورس در سطوحی بالاتر از ۲۵ هزار میلیارد تومان قرار داشت، طی یک هفته اخیر به سختی به محدوده بالاتر از چهار هزار میلیارد تومان می‌رسید.

بنابراین از رفتار بازار در مردادماه امسال می‌توان نتیجه گرفت که ارزنده بودن قیمت‌ها لزوما به معنی استارت روند صعودی نیست. چرا که تغییر روند به عوامل بیشتری نیاز دارد. ورود پول مهم‌ترین عامل است. هنگامی که پول در یک بازار وجود نداشته باشد، خبری از حرکت صعودی نیز نخواهد بود.

جریان پول حقیقی‌ها در بازار سهام تنها هنگامی مثبت خواهد شد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بالا ارزیابی شود. در حال حاضر تجربه‌های تلخ متوالی از تصمیمات نسنجیده و غیرمنتظره، حجم بی‌اعتمادی زیادی را روانه بازار کرده است.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی با کاهش پنج درصدی نسبت به روز شنبه، سه هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دومین روز هفته، خبر از خروج ۷۴۱ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
پیش بینی بورس چهار‌شنبه

طی سه ماه گذشته شاخص کل با از دست دادن محدوده‌های حمایتی یکی پس از دیگری، به ایستگاه یک میلیون و ۹۳۵ هزار واحدی رسیده است. فیبوناچی اصلاحی رسم شده روی موج صعودی شاخص کل از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته تا میانه اردیبهشت‌ماه سال جاری، نشان از آن دارد، این نماگر روی تراز ۳۸٫۲ درصدی این ابزار قرار گرفته است.

بر همین اساس انتظار می‌رود، رفتار شاخص نسبت به این سطح مهم حمایتی واکنشی مثبت نشان دهد. اگر این حمایت تکنیکال با پمپاژ اخبار مثبت راجع به بازار سرمایه همراه شود می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای شاخص ترسیم کرد. در غیر این صورت، این سطح می‌تواند نقش مسکن را برای شاخص بازی کند و پس از آن باید انتظار افت شاخص تا باکس سبزرنگ را داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.