کد خبر : 17312
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 21:07

پیش بینی بورس فردا سه شنبه (۱۶ آبان)

پیش بینی بورس فردا سه شنبه (۱۶ آبان)
همزمان با کاهش شتاب رشد نماگرهای تالار شیشه‌ای، نکات امیدوارکننده زیادی در بازار روز میانی هفته، برجسته شد. افزایش ارزش و حجم معاملات نشان از دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس دارد. عملکرد بورس تهران در روز دوشنبه، باعث شده است تا اهالی آن با دید مثبتی به روزهای آتی نگاه کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پس از تنها ۶ روز کاری، شاخص کل روز یکشنبه موفق شد ابرکانال دو میلیون واحدی خود را بازپس گیرد. در پایان بازه معاملاتی روز میانی هفته نیز، رشد مطلوب شاخص، این نماگر را در فاصله ۲۰ هزار واحدی از ارتفاع پیش از آغاز جنگ رساند. اما چرا رشد امروز بازار، با وجود کاهش سرعت آن نسبت به روزهای ابتدایی هفته، مطلوب تلقی می‌شود؟

در گزارش پیش بینی بورس دوشنبه ۱۵ آبان، ذکر شد که بازار پس از دو روز پرتقاضای متوالی، احتمالا با تعادل و افزایش میزان عرضه‌ها روبه‌رو شود. در جریان معاملات روز دوشنبه، افزایش عرضه‌ها مشهود بود. اما آنچه باعث شد رشد ۱۴ هزار واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای مطلوب به شمار آید، احتمال همراه شدن بازار با یک روز منفی بود. از این رو، بازار روز میانی هفته، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای در ذهن سهامداران، از نیمه دوم هفته ترسیم کرد.

در پایان معاملات روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰٫۷ درصدی، معادل ۱۴ هزار و ۱۳۷ واحد از ارتفاع این شاخص، موفق شد در سطح دو میلیون و ۳۰ هزار و ۸۷۱ واحدی قرار گیرد.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰٫۸۷ درصدی معادل پنج هزار و ۹۱۶ واحد، در ارتفاع ۶۸۴ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد ۰٫۶۱ درصدی معادل ۱۵۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در محدوده ۲۴ هزار و ۷۲۱ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز دوشنبه را، چهار هزار و ۴۶۹ میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیارد تومانی، همچنان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تاییدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. اما این موضوع در تضاد با نوسان سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیست.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را ۷٫۱ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز دوشنبه ، خبر از ورود ۷۶ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه

همواره دسته‌ای از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از آغاز رشد بازار جا می‌مانند. این افراد پس از چند روز و اثبات تغییر روند، دست به خرید می‌زنند و ممکن است در اکثر اوقات متحمل نوسان منفی سهام شوند. در چنین مواقعی درک ماهیت حرکتی بازار و دور ماندن از هیجانات (FOMO) به افراد کمک زیادی می‌کند. در شرایط فعلی، در نظر قرار دادن دو نکته حیاتی است؛ ابتدا پتانسیل رشد کلیت بازار و تداوم این رشد در کوتاه‌مدت و نکته دوم، واقف شدن به این موضوع که برخی از سهام که تاثیر کوچک‌تری بر نماگر اصلی بازار سرمایه داشته‌اند، نوسانات منفی بیشتری را تجربه کرده‌اند و از این رو احتمالا بازگشت بزرگتری نیز داشته باشند.

در روزی که پیش بینی می‌شد بازار پس از دو روز پرتقاضای ابتدای هفته، در فاز استراحت به سر برد، معاملات دوشنبه با سبزفامی نماگرهای سهامی به پایان رسید. از این رو به نظر می‌رسد روزهای مثبت بازار تا پایان هفته ادامه یابد. تداوم رشد بازار، چراغ امید پایان روند نزولی تالارشیشه‌ای را که از میانه اردیبهشت‌ماه آغاز شد، روشن ساخته است.

بنابراین می‌توان امیدوار بود تا سه ماه و نیم پایانی سال، برخلاف ۶ ماه گذشته، بازدهی مثبت به پرتفوی سهامداران تزریق کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.