کد خبر : 2637
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 7:31

پیش بینی بورس شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / تقابل ترس بازار در برابر ارزندگی سهام

پیش بینی بورس شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / تقابل ترس بازار در برابر ارزندگی سهام

رد پیشنهاد اصلاح مصوبه نرخ خوراک باری دیگر ترس زیادی را به بورس تهران تزریق کرد. از سوی دیگر اما در آخرین روز‌های تیرماه گزارش‌های عملکردی سه ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود که تحلیلگران معتقدند نسبت به بهار سال گذشته، سودآوری شرکت‌ها با جهش چشمگیری مواجه شده‌ است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ رشد تولید مستلزم حمایت دولت از شرکت‌ها و سیاست‌گذاری در این راستا است. پافشاری عجیب دولت بر عدم اصلاح مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی‌های پیام مهمی را به سهامداران مخابره می‌کند. این پیام خبر از عدم اهمیت دولت سیزدهم به رشد تولید می‌دهد.

بازار آخرین چهارشنبه تیرماه دو فاز کاملا متفاوت را سپری کرد. اتمسفر مثبت سه‌شنبه هفته گذشته، به روز چهارشنبه نیز سرایت کرده بود. در هفته آخر تیرماه بازار بالاخره توانست پس از ۹ روز تیره که منجر به افت چشمگیر ارتفاع نماگر‌های تالار شیشه‌ای شد، در واکنش به ارزندگی قابل تامل سهام، جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و همچنین اندک تحرکات مثبت اسکناس آمریکایی، با جریان قوی تقاضا همراه شود.

در حالی که بازار سهام روز پایانی هفته را با نمایش قدرتمند خریداران آغاز کرده بود، خبر رد اصلاحیه نرخ خوراک بار دیگر نمک به زخم سهامداران پاشید و موج سنگینی از فروش صنایع بازار را حتی آن‌هایی که ربطی به افزایش نرخ خوراک نداشتند، فراگرفت. بر همین اساس شاخص کل قسمتی از مسیر صعودی خود را پس گرفت و با قرار گرفتن در ارتفاع دو میلیون و ۱۶ هزار واحدی ایستاد.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۹ هزار و ۳۵۷ واحدی معادل ۱٫۳۳ درصد رشد کرد و به سطح ۷۱۲ هزار و ۵۳۹ واحد رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

روز چهارشنبه حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۹٫۹ میلیارد برگه سهم رسید که نسبت به روز گذشته خود، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم کاهش داشت! در همین حال ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۶ هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان قرار گرفت که نسبت به روز سه‌شنبه افزایش اندکی را تجربه کرد.

با این حال ۷۳٫۹ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد که نشان از شناسایی فرصت خروج از سوی سهامداران داشت. صندوق‌های درآمد ثابت نیز  با ورود ۱۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه شدند که حاکی از شک و ترید سهامداران نسبت به تداوم روند صعودی بازار است.

گزارش‌های فصلی به داد بورس می‌رسند؟

شرایط فعلی به وضوح نشان می‌دهد ترس در میان فعالان بورسی بسیار بالا رفته است. فرار سرمایه از بازار طی روز چهارشنبه در کنار ورود پول بالا به صندوق‌های درآمد ثابت به خوبی این موضوع را تصدیق می‌کند. دلیل عمده آغاز نشدن حرکت قدرتمند شاخص تا به امروز، ترس حاکم بر سنتیمنت بازار است.

برگزاری مجامع در کنار اصلاح قیمتی بازار که از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز شد، نسبت‌های P/E سهام را به سطوح بسیار ارزنده‌ای برده است. از آن سو اما انتظارات اهالی بازار سرمایه از گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. سهامداران منتظرند تا با انتشار بقیه گزارش‌های سه‌ماهه، ترس ناشی از تصمیمات دولت گرفته شود.

سناریوی دیگری که برخی از تحلیلگران به آن معتقدند، ورود مستقیم سران سه قوه به موضوع مصوبه افزایش نرخ خوراک است. در جریان هفته‌های اخیر انتقادات زیادی به عملکرد دولت که با شعار «رشد تولید» تناقض داشته است، مطرح شد. از این رو برخی از کارشناسان وزن زیادی را به ورود سران سه قوه برای رسیدگی به این موضوع و همچنین  نتیجه مثبت آن برای صنایع پتروشیمی می‌دهند.

در صورت وقوع این سناریو می‌توان بازگشت بازار به ریل صعودی خود را محتمل دانست.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به همه مطالب یاد شده انتظار می‌رود در هفته پیش رو بورس تهران ابتدای هفته را با جریان منفی آغاز کند اما در ادامه و با از بین رفتن هیجانات فروش، منطق بیشتری بر تصمیمات اهالی بازار حاکم شود. از این رو انتظار می‌رود بازار در روزهای پایانی تیرماه و هفته اول مردادماه تعادل بیشتری از خود نشان دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.