کد خبر : 21462
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 - 8:40

پیش بینی بورس شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ / بورس تهران زیر سایه جنگ قرار می‌گیرد؟

پیش بینی بورس شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ / بورس تهران زیر سایه جنگ قرار می‌گیرد؟

بورس تهران در آخرین روز هفته نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را از خود بروز داد. با این وجود اتفاقات آخر هفته در منطقه ممکن است مسیر بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در پایان معاملات آخرین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰٫۶۸ درصد، معادل ۱۴ هزار و ۵۹۱ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۶۴ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰٫۶۱ درصدی (معادل چهار هزار و ۶۳۹ واحد) در پله ۷۶۳ هزار واحدی باقی ماند. شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد ۰٫۲۶ درصدی معادل ۶۹ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۶ هزار و ۲۷۵ واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه، ۶ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات آخرین روز هفته را نیز ۸٫۸ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس، خبر از ورود ۲۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

روز چهارشنبه هفته گذشته، بازار فراتر از انتظارات ظاهر شد. بازار سهام با رشد نماگرها و سبز شدن شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌ها، سنت غالب چهارشنبه‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بازار را شکست.

خروج بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی پول از صندوق‌های درآمد ثابت و مثبت شدن عملکرد صندوق‌های اهرمی نشان از تمایل اهالی بازار سرمایه مبنی بر رشد بازار داشت.

با این وجود، تنش‌های ژئوپلتیک آخر هفته، ممکن است مسیر بازار را عوض کند. روز پنجشنبه، حوثی‌های یمن یک کشتی آمریکایی را در خلیج فارس توقیف کردند. در پاسخ به این اقدام، آمریکا و انگلیس به شکل مشترک، صبح جمعه به مواضع آن‌ها حمله کردند.

همواره در بازار سهام، افراد ریسک گریزی وجود دارند که در صورت بروز ریسک‌های سیستماتیک هرچند اندک، دست به فروش دارایی خود می‌‌زنند و ترجیح می‌دهند به سوی دارایی‌های امن‌تر نظیر طلا بروند. از این رو گسترش تنش‌ها ممکن است خبر مثبتی برای بورس تهران ارزیابی نشود.

اگرچه کارشناسان معتقدند، ریسک‌های ناشی از جنگ میان حوثی‌های یمن و ائتلاف آمریکا و بریتانیا، درست مانند جنگ غزه، کمرنگ خواهد شد و خطری بازار سهام را تهدید نمی‌کند.

با این وجود، در صورت افزایش و تداوم تنش‌های نظامی در منطقه به نظر می‌رسد فروشندگان، قدرت بیشتری در بازار سهام خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.