کد خبر : 3204
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 12:54

واقعیت‌های گرانی نان و سه نکته

واقعیت‌های گرانی نان و سه نکته

افزایش قیمت نان به مسئولان استانی سپرده شده اما فعلا نرخ‌هایی که در رسانه‌ها می‌بینیم، قطعی نیست

به گزارش اقتصاد پرس؛ اخبار گرانی نان را با شروع هفته جدید تقریبا در همه‌جور رسانه‌ای پیدا می‌کنیم. از ایران‌اینترنشنال و صدای آمریکا تا فارس و تسنیم از افزایش قیمت نان نوشتند اما آنطور که مسئولان استانی ادعا می‌کنند، قیمت‌های اعلام‌شده در رسانه‌ها مصوبه پیشنهادی کارگروه آرد و نان استان‌هاست و هنوز افزایش قیمت نان سروشکل رسمی نگرفته. مسئولان صنفی اعتقاد دارند به‌خاطر اینکه ظرف دو سال گذشته نرخ نان با تورم جلو نرفته، حالا راهی جز متناسب‌سازی قیمت‌ها یا همان افزایش قیمت نان باقی‌نمانده است.

شماره یک | اخبار گرانی نان

اخبار گرانی نان هنوز سروشکل رسمی ندارد. در این چند روز افزایش قیمت نان را فعلا استان‌به‌استان و به‌شکل غیررسمی اعلام می‌کنند و منبع خبر هم معمولا مسئولان استانی هستند. مثلا مدیرکل امور اقتصادی در استانداری مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری فارس از متناسب‌سازی قیمت نان خبر داده و گفته از روز دهم مرداد نان با قیمت متناسب‌سازی‌شده در نانوایی‌های استان عرضه می‌شود. یا مثلا محمد برزعلی در مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در جمع خبرنگاران این استان گفته: از روز ۱۲ مرداد قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد هفت هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد چهار هزار تومان خواهد بود. گفته می‌شود اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده و به‌خاطر همین اخبار گرانی نان را در یکی، دو هفته اخیر از سوی مسئولان استانی مخابره کردند. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد اولین نشانه‌های افزایش قیمت نان اوایل مرداد در استان خراسان رضوی مشاهده شده و بعد از آن اسم استان‌های دیگری مثل مرکزی و گلستان بابت اخبار گرانی نان وسط آمده است.

شماره دو | واقعیت‌ها درباره اخبار گرانی نان

علت افزایش قیمت نان را می‌توانیم لابلای مصاحبه مسئولان صنفی در ماه‌های گذشته پیدا کنیم. اوایل اردیبهشت امسال رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران از لزوم متناسب‌سازی قیمت نان با نرخ تورم صحبت کرده بود. بیژن نوروزمقدم آن زمان اعتقاد داشت که نرخ تورم در دو سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده و همین رشد تورم در هزینه تولید نان تاثیر دارد و طبیعی است که با شرایط موجود سراغ تغییر قیمت نان برویم. مسئولان صنفی می‌گویند نرخ نان باید هر سال متناسب با تورم افزایش پیدا کند و حالا رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت نان در این استان می‌گوید: افزایش قیمت در بخش آرد صورت نگرفته و آرد نانوایی‌ها با همان قیمت سابق برای پخت توزیع می‌شود. تنها بخشی از هزینه نانوایی‌ها در قالب اجاره‌بها، خمیرمایه و هزینه‌های کارگری افزایش پیدا کرده که متناسب با آن، افزایش قیمت نان صورت گرفته است. البته صحبت‌های رئیس جهاد کشاوری استان گلستان که درقالب مصاحبه با ایسنا منتشر شده نشان می‌دهد قیمت نان در این استان هنوز به‌شکل رسمی تغییری نکرده است و قیمت اعلام‌شده در رسانه‌ها مصوبه پیشنهادی کارگروه آرد و نان استان در مورد نانوایی‌های سوپر آزاد است. چون نانوایی‌های سوپر آزاد، نانوایی‌هایی هستند که آرد مورد استفاده آن‌ها از آرد غیریارانه‌ای یا آزاد بوده و به‌خاطر همین قیمت نان تولیدی آن‌ها با قیمت نانوایی‌های دیگر متفاوت است.
شماره سه | قیمت نان چقدر است؟

قیمت نان هنوز به‌شکل رسمی افزایش پیدا نکرده و در خیلی از استان‌ها آن را با همان قیمت‌های قبلی می‌فروشند. مثلا در تهران قیمت نان سنگک ساده یا نان بربری ساده حداقل پنج هزار تومان است و نانواها از ابتدای سال با همین قیمت نان را در تهران می‌فروشند. البته در نانوایی‌های آنلاین که معمولا قیمت نان بیشتر است، حداقل قیمت نان بربری به شش هزار تومان رسیده. در مرکز تهران یکی از نانوایی‌های آنلاین نان بربری سبوس‌دار را هشت هزار تومان می‌فروشد و بابت هر چانه نان بربری ماشینی ۱۰ هزار تومان دریافت می‌کند. آنطرف قیمت نان سنگک در تهران نهایتا ۳۰ هزار تومان است. مثلا یکی از نانوایی‌های آنلاین نان سنگک سنتی زعفرانی را با این قیمت می‌فروشد و هر چانه بربری زعفرانی را ۲۵ هزار تومان برای فروش گذاشته است. در یکی دیگر از نانوایی‌های آنلاین قیمت نان سنگک با سیاه‌دانه ۲۰ هزار تومان اعلام شده و بابت هر چانه نان بربری با سیاه‌دانه ۱۸ هزار تومان دریافت می‌کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.