کد خبر : 4497
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 19:04

پیش بینی بورس سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ترمز نرم بورس در موج جدید صعودی

پیش بینی بورس سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ترمز نرم بورس در موج جدید صعودی

جریان صعودی آغاز شده از ابتدای هفته جاری، در معاملات روز یکشنبه کمی آرام‌تر پیش رفت. کارشناسان، افزایش عرضه‌ها را در بازار روز میانی هفته، به فروش زودهنگام به قصد شناسایی سود یا خارج شدن از سهم با ضرر کمتر مربوط می‌دانند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ روز دوشنبه دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۱٫۶ درصدی، معادل ۳۲ هزار و ۷۳۴ واحد، بر فراز ارتفاع دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی قرار گرفت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام سهام است، نمایش ضعیف‌تری داشت و با رشد ۰٫۶۸ درصدی به ارتفاع ۷۰۵ هزار واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز معاملاتی هفته را ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هفت هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، به بیش از دو برابر میانگین ارزش معاملات روز‌های گذشته رسیده است. تداوم این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروریست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز دوشنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از ورود ۲۶ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

خالص جریان ورود و خروج پول، کاهش چشمگیری نسبت به معاملات روز یکشنبه را تجربه کرد. این موضوع نه به دلیل کاهش ورود پول بلکه به علت شناسایی سود برخی از اهالی بازار سرمایه است که سمت خروج پول را تقویت کرده است. بنابراین نمی‌توان از این کاهش نتیجه گرفت انتظارات نسبت به تداوم روند صعودی بازار متوقف شده است.

مصوبه جدید نرخ خوراک در راه است!

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه نشست خبری نمایشگاه دولت از خبر مثبت خود که چند روز گذشته وعده آن را داده بود، پرده برداشت.

خاندوزی در اشاره به ایرادات مصوبه افزایش نرخ خوراک و گاز صنایع دو مورد را عنوان کرد؛ یک مهر روی پاکت حاوی آن و دوم اینکه بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری، دولت باید حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز برای سوخت و خوراک درآمد کسب نماید. با توجه به اینکه تحقق عددی که در قانون مصوبه شده بود نیازمند به قیمت‌هایی شبیه مصوبه پیشین و مصوب خرداد هیات وزیران بود، این مصوبه از نظر زمان اجرا نیز اشتباه بود.

از صحبت‌های خاندوزی می‌توان این برداشت را کرد که مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها به طور کل از دستور کار خارج شده است. گام بعدی دولت بازگشت به مصوبه سال ۹۴ است. بر این اساس نرخ خوراک بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یک سال قبل، تعیین می‌شد به همان فرمول و با محاسبه سقف قیمت گاز صادراتی ایران برگشت.

گویا قرار است تا پایان برنامه هفتم توسعه، ماجراجویی دیگری در حوزه نرخ خوراک صورت نگیرد و فرمول محاسبه نرخ خوراک تا پایان بازه پنج ساله برنامه هفتم (سال ۱۴۰۶) تغییر نکند.
پیش بینی بورس سه‌شنبه

پمپاژ اخبار مثبت و تداوم آن برای چندین روز شرط محقق شده آغاز موج صعودی بورس است. از طرفی دیگر در گزارش‌های پیشین اشاره شد که خبر‌های مثبت باید برای مدت طولانی روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشند. چرا که بازار برای رهایی از فشار بیش از سه ماه اخبار منفی مداوم، نیاز به جریان قدرتمندی دارد.

گرچه بازگشت به مصوبه سال ۹۴، عملا بازار را به نقطه‌ای می‌برد که پیش از ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری بود و پیشرفتی برای بازار سهام به شمار نمی‌رود، با این حال برداشته شدن سد قیمت دستوری هفت هزار تومانی خوراک، محرک مهمی در این شرایط برای صنایع به شمار می‌رود.

بنابراین در راستای پیش بینی بورس روز سه‌شنبه، کارشناسان معتقدند با تصمیم به شناسایی سود برخی از سهامداران و یا خروج با ضرر کمتر از ترس بازگشت دوباره قیمت‌ها به سطوح پایین، ممکن است عرضه‌ها زیاد شوند اما این جریان نمی‌تواند سد مهمی بر سر راه صعود نماگرهای تالار شیشه‌ای به شمار آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.