کد خبر : 22142
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 2:30

پیش بینی بورس سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / کانال تاریخی ۲.۱ میلیونی شاخص کل از دست رفت!

پیش بینی بورس سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / کانال تاریخی ۲.۱ میلیونی شاخص کل از دست رفت!

همان‌طور که انتظار می‌رفت خبردرمانی‌ها نتوانست رویکرد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بورسی را عوض کند. کارشناسان معتقدند برای بازگشت دماسنج‌های تالار شیشه‌ای به ریل صعودی خود، اقدامات عملی و افزایش چشمگیر ارزش معاملات نیاز است.

ارزش معاملات در کریدور چهار هزار میلیارد تومانی، متناسب با ارزش بازار نمادهای شاخص‌ساز نیست. بر همین اساس، معامله‌گران شانس کمتری را برای تحرک این دست از نمادها در نظر می‌گیرند. بنابراین تقاضا برای نمادهای متوسط و کوچک کمی بیشتر از نمادهای بزرگ بازار است.

در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰٫۰۸ درصد، معادل هزار و ۷۰۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۹۸ هزار و ۴۷۱ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰٫۲ درصدی (معادل هزار و ۴۵۵ واحد)، در پله ۷۳۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس اما با افت ۰٫۱۱ درصدی، معادل ۲۷٫۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۵ هزار و ۴۷۷ واحدی باقی ماند.
معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز دوشنبه، چهار هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سومین روز هفته را هم ۶٫۷ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آن‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه، خبر از ورود ۵۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه

همان‌گونه که انتظار می‌رفت خبردرمانی‌های روسای بانک مرکزی و سازمان بورس، آنچنان مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار نگرفت. از اردیبهشت‌ماه که حواشی نرخ خوراک، گریبان بازار را گرفت تا کنون وعده‌های زیادی در ارتباط با بهبود شرایط بازار سهام داده شده است.

با این وجود، سهامداران شاهد کوچک‌شدن پرتفوی سهامی خود طی ماه‌های گذشته بودند. در مقطع فعلی، بازار بیش از خبردرمانی به اقدامات عملی در راستای تغییر ذهنیت اهالی بازار سرمایه نیاز دارد. از این رو نمی‌توان انتظار داشت ضربه‌های زیادی که به اعتماد سهامدار وارد شده است با چند مصاحبه جبران شود.

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ ارز ادامه دارد و مانند آنچه در گواهی سپرده با نرخ بازدهی ۳۰ درصدی اتفاق افتاد، نقدینگی شناور بازار سهام کاهش پیدا می‌کند.

کارشناسان معتقدند نمادهای بورسی در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفتند اما نبود پول در بازار و جو رکودی حاکم، اجازه رشد به تابلو‌های بورس و فرابورس نمی‌دهد. در روز میانی هفته نیز عملکرد صندوق‌های اهرمی و قرارگیری آن‌ها در سوی منفی دامنه نوسان، سرنخ‌های یک بازار منفی کم‌جان و رمق را در روز سه‌شنبه می‌دهد.

از سوی دیگر، ارزش معاملات در کریدور چهار هزار میلیارد تومانی، متناسب با ارزش بازار نمادهای شاخص‌ساز نیست. بر همین اساس، معامله‌گران شانس کمتری را برای تحرک این دست از نمادها در نظر می‌گیرند. بنابراین، تقاضا برای نمادهای متوسط و کوچک بازار کمی بیشتر از نمادهای بزرگ بازار است.

/تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.