کد خبر : 9511
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 19:12

پیش بینی بورس دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ / شروط لازم برای بازگشت بازار سهام به ریل صعودی چیست؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ / شروط لازم برای بازگشت بازار سهام به ریل صعودی چیست؟

بازار سهام نخستین هفته از ۶ ماهه دوم سال را مشابه با روزهای سرد پایان تابستان، شروع کرد. این در حالی است که سهامداران چشم امید زیادی به رخ دادن رالی بعدی صعودی در پاییز بسته‌اند. سوال اصلی این است که شرایط لازم برای بازگشت بازار سهام به ریل صعودی، چه خواهد بود؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ بازار سهام در هفته گذشته جو رکودی سنگینی را تجربه کرد و دو شاخص ارزیابی بورس یعنی ارزش و حجم معاملات در سطوح پایینی قرار گرفتند. همچنین طبق معمول شاهد خروج نقدینگی بودیم.

بورس اولین روز پاییز ۱۴۰۲ را در ادامه روزهای کم‌رمق شهریور، با حجم و ارزش معاملات پایینی پشت سر گذاشت. نیمه دوم سال در حالی آغاز شد که روز شنبه میان تعطیلی یکشنبه و جمعه قرار گرفته بود و رخداد روندسازی در جریان دادوستد‌ها رقم نخورد. با این وجود چشم‌انداز کارشناسان و اهالی بازار سرمایه در رابطه با ۶ ماهه دوم سال مثبت است و سهامداران انتظار آغاز رالی صعودی بعدی بازار را دارند.

پس از فروکش هیجان ناشی از پمپاژ اخبار مثبت از قبیل فرموله شدن نرخ خوراک پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها و افزایش نرخ پایه دلار در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، بازار در فاز درجا زدن به سر می‌برد.

از دید کارشناسان، نکته مثبت این روزهای بازار، مقاومت در برابر منفی‌های سنگین و باقی ماندن در محدوده‌های فعلی است. اما سهامداران همچنان انتظار افزایش ارزش پرتفوی خود را دارند. اما چه شرایطی برای بازگشت بازار به روزهای مثبت و قدرتمندی مانند اوایل سال جاری نیاز است؟
شروط بازگشت بازار سهام به روند صعودی

بازار سرمایه همچنان درگیر چالش‌ها و مواردی است مثل شایعاتی که پیرامون صنعت خودرو و واگذاری آن‌ها، قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات برخی صنایع در رابطه با تامین تجهیزات و مواد اولیه و مباحث انرژی آن‌ها مطرح است. اما مهم‌ترین عاملی که هفته گذشته تاثیر زیادی بر بازار داشت، تنش میان ارمنستان و آذربایجان بود. این موضوع باعث شد تا معامله‌گران محافظه‌کارانه‌تر رفتار کنند.

از سوی دیگر بازار در انتظار پمپاژ اخبار مثبت دیگری است که فقدان آن باعث رخوت و رکود در معاملات شده است. در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز همچنان اما و اگرها باقی است. همچنین هنوز تاثیرات نرخ تسعیر ارز بر نرخ پایه محصولات در بورس کالا به طور کامل توسط بازار سهام جذب نشده است.

قیمت نفت نیز در محدوده ۱۰۰ دلار قرار دارد که کارشناسان انتظار دارند در صورتی که این محدوده پشت سر گذاشته شود، تاثیرات مثبتی در برخی صنایع از جمله پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها دیده شود. از این رو انتظار می‌رود این دو گروه لیدری بازار سرمایه را بر عهده گیرند و تاثیرات مثبتی روی سنتیمنت کلیت بازار داشته باشند.

در صورتی که مسائل و شایعاتی که در رابطه با صنعت خودرو وجود دارد نیز برطرف شود، به نظر می‌رسه این گروه نیز پتانسیل بالایی برای بر عهده گرفتن نقش لیدری بازار دارا هستند.

با توجه به عملکرد خوب شرکت‌ها که افزایش تولید و نرخ فروش داشته‌اند به نظر می‌رسد بازار سرمایه پتانسیل رشد را داشته باشد. در این میان باید دید جریان نقدینگی چه زمانی وارد بازار خواهد شد چرا که با تزریق سرمایه به بازار، ارزش و حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند. با افزایش این دو شاخص، بازار پویا شده و می‌تواند به روند صعودی خود بازگردد.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰٫۱۳ درصدی، معادل دو هزار و ۸۵۰ واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و ۱۱۸ هزار واحدی کاهش یافت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است، عملکرد موازی را به ثبت رساند و  با کاهش تنها ۱۰ واحدی در ارتفاع ۷۲۱ هزار واحدی باقی ماند.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با کاهش ارتفاع ۰٫۱۲ درصدی در سطح ۲۶ هزار و ۱۸۷ واحدی ایستاد تا این سنجه آماری نیز همچون دیگر نماگرهای بازار، روز شنبه را با سرخ‌فامی به پایان برساند.
بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه سه هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان نشان می‌داد. همین کاهش شدید ارزش معاملات خرد، احتمال صعود مجدد بورس را تا انتهای هفته کاهش داده است.

کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز معاملاتی هفته را ۵٫۸ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌چهارشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌های بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج ۱۲۸ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به آنچه گفته شد و شرایطی که برای بازگشت بازار سهام به ریل صعودی لازم است، در رابطه با پیش بینی بورس در روز میانی هفته می‌توان گفت به نظر می‌رسد جریان معاملات مسیر تعادلی و رو به منفی را در پیش داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.