کد خبر : 3818
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 7:29

پیش بینی بورس دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / حقوقی‌های بازار دست به خرید زدند

پیش بینی بورس دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / حقوقی‌های بازار دست به خرید زدند

قیمت سهام به مناطق ارزنده‌ای رسیده اما رکود فرسایشی بازار، رغبتی برای خریداران باقی نگذاشته است. ارزش معاملات در محدوده‌های کف ۶ ماهه خود قرار گرفته است. با این حال تابلو بورس تهران نشان می‌دهد حقوقی‌ها در بازار یکشنبه، سمت خریدار ایستاده بودند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در ۶ ماهه دوم سال گذشته، هنگامی که بازار با کاهش شدید حجم و ارزش معاملات روبه‌رو می‌شد، کارشناسان این رکود را به ابهام سرمایه‌گذاران با توجه به وضعیت نامشخص مذاکرات مرتبط می‌دانستند.

در حال حاضر اما فرسایشی شدن روند نزولی بازار تنها دلیل بی‌رغبت شدن سرمایه‌گذاران است. رنگ و بوی رکود در جان بازار پیچیده است. منفی‌های بازار قیمت سهام را به مناطق ارزنده‌ای برده، اما خریداران هنوز برای ورود قانع نشده‌اند و پول‌های پارک شده بیرون بازار جرئت ورود ندارند.

با این‌ حال تابلو معاملات نشان از این دارد که حقوقی‌های بازار به شکل جدی در سمت خرید ایستاده بودند. نشانه‌های دیگری نیز در بازار روز یکشنبه وجود داشت که نوید توقف اصلاح قیمتی را به بازار مخابره می‌کند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت سه هزار و ۴۷۹ واحدی که معادل ۰٫۱۸ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دومین روز هفته در سطح یک میلیون و ۹۵۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش ۰٫۵۱ درصدی به سطح ۶۷۳ هزار و ۵۸۵ واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ابتدایی هفته حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج ۳۶۶ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. شایان ذکر است خروج پول نسبت به روز شنبه با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

پیش بینی بورس دوشنبه

بورس تهران غرق در ناامیدی روزها را یکی پس از دیگری سپری می‌کند. حتی کارشناسان بازار سرمایه نیز شرایط کنونی را برای سرمایه‌گذاری گمراه‌کننده می‌دانند. برای مثال کاهش نرخ جهانی اوره تاثیری متفاوت روی سهام اوره‌سازان بورسی در بازار امروز گذاشته است. با این حال باید توجه داشت همواره در چرخه احساس بازار، فاز پیش از شروع روند صعودی، فاز ناامیدی معامله‌گران است.

موضوع معاملات بلوکی ایران‌خودرو بهانه‌ای بود تا سهام خودروسازان ایرانی تا حدودی با رنج مثبت در بازار مواجه شوند.

بازار سهام در حال حاضر به کوچکترین اخبار منفی، واکنش نشان داده و مسیر افت بیشتر را در پیش می‌گیر. با این حال در نیمه دوم بازار، معاملات بلوکی ایران‌خودرو که فروشنده آن نماد «وبصادر» و خریدار آن گروه بهمن بود جو بازار را به کلی تغییر داد.

نسبت P بر S در ابتدای آبان‌ماه که بازار با استارت روند صعودی تشکیل یه سوینگ کف داد، به محدوده ۱٫۷ رسیده بود. با فرض قیمت سهام در هفته آخر مرداد ۱۴۰۲، با آمدن گزارش تابستان نسبت P بر S به محدوده ۱٫۸۵ می رسد.

این میزان کمتر از میانگین‌های تاریخی خود است. این موضوع نور پایان تونل، برای سهامداران است. غیر از یک شوک منفی، پایان ریزش بازار نزدیک است.

با این حال اما برای برگشت، ممکن است زمان بیشتری لازم باشد. در این بین ممکن است ارزش معاملات مدت‌ها در محدوده رکود باقی بماند که مانع از رشد بازار و برگشت نسبت P بر S به بالای ۲ واحد خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.