کد خبر : 8245
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 19:08

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / دل سهامداران به گزارش‌های ۶ ماهه گرم می‌شود؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / دل سهامداران به گزارش‌های ۶ ماهه گرم می‌شود؟

رشد اندک بازار سهام، نکات امیدوارکننده‌ای در دل خود برای سهامداران داشت. مثبت ماندن بازار با وجود فشارهای فروش در کنار افزایش حجم و ارزش معاملات، چشم‌انداز روشنی برای سه‌ ماهه سوم سال ترسیم می‌کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بازار سهام هفته پایانی تابستان ۱۴۰۲ را با قدرت‌نمایی خریداران آغاز کرد اما در ادامه به تدریج از فشار تقاضا کاسته شد. منفی نشدن بازار بهرغم وجود فشار‌های فروش، نکته امیدوارکننده بازار سهام در روز یکشنبه ۲۶ شهریور بود. در جریان دادوستدهای یکشنبه، بازار به کمک جریان خوب تقاضا در گروه پالایش که همزمان با رشد قیمت نفت برنت اتفاق افتاده است، گامی در جهت مثبت برداشت.

نقطه بازگشت بورس از روند نزولی فرسایشی خود، با شایعات فرموله شدن نرخ خوراک آغاز شد. با تایید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها رسمی شد و در ادامه، پمپاژ خبر مثبت افزایش نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، سنتیمنت بازار را مثبت کرد.
عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در حالی که هفته‌ گذشته، ارزش و حجم معاملات افت ملموسی را تجربه کرد، نکته امیدوارکننده بازار امروز، افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات بود. در پایان بازار روز معاملاتی آغازین هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰٫۴۳ درصدی، معادل ۹ هزار و ۵۰ واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و ۱۳۵ هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان سهم‌های کوچک و متوسط است، عملکرد مطلوب‌تری را به ثبت رساند و  با افزایش ۰٫۷۲ درصدی به ارتفاع ۷۲۳ هزار واحدی رسید.
بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز ابتدایی هفته را ۸٫۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

ارزش معاملات به‌عنوان دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، روند کاهشی این هفته خود را از سر گرفت. کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز  یکشنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس چهارشنبه، خبر از ورود ۲۱۴ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. خروج پول حقیقی‌ها طی روزهای معاملاتی اخیر، متوقف شده است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش امیدواری نسبت به بورس تهران به شمار آید.
پیش بینی بورس دوشنبه

با شروع هفته کاری در بازارهای جهانی، انتظار ادامه روند مثبت در قیمت نفت و سایر کالاها وجود دارد. بورس تهران نیز می‌تواند به واسطه کامودیتی‌محور بودن خود، دنباله‌رو حرکت مثبت بازارهای جهانی باشد.

با نزدیک شدن به پایان ۶ ماهه ابتدایی سال، بازار منتظر انتشار گزارش‌های ۶ ماهه است. با رشد سودآوری شرکت‌ها، گزارش‌های ۶ ماهه می‌تواند به‌عنوان محرک مهمی برای بازار به شمار آید. کارشناسان معتقدند پس از پشت سر گذاشتن تابستانی سخت برای بازار سهام، روند بازار در سه ماهه سوم سال مثبت باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.