کد خبر : 5954
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 19:50

پیش بینی بورس سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / دلار مبادله‌ای چراغ بازار سهام را روشن کرد

پیش بینی بورس سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / دلار مبادله‌ای چراغ بازار سهام را روشن کرد

پرده برداری از سیاست تازه بانک مرکزی و مبنا قرار دادن نرخ مبادله‌ای برای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی، چشم‌انداز روشنی در افق دید سهامداران از بازار سهام ترسیم کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مهم‌ترین نکته بازار دوشنبه، توقف روند خروج سرمایه حقیقی‌ها بود که چراغ امید دل سهامداران را پرنورتر ساخت. از سوی دیگر خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت شدت گرفت. خروج ۱۵۰ میلیارد تومانی نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت نشان از کاهش ترس اهالی بازار سرمایه دارد.

آغاز معاملات روز دوشنبه، مطابق انتظار با قرارگیری سهام در سوی مثبت دامنه نوسان بود. این روند مثبت تا پایان ادامه داشت و در بازه نیم ساعت پایانی بازار، ورود پول سنگینی به سهام صورت گرفت که مثبت بودن بازار روز سه‌شنبه در ابتدای معاملات را گارانتی می‌کند.

در جریان دادوستد‌های روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۱٫۱۶ درصدی، معادل ۲۴ هزار و ۴۹۴ واحدی، بر فراز ارتفاع دو میلیون و ۱۳۶ هزار واحدی قرار گرفت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام سهام است، نمایش موازی داشت و با رشد ۱٫۰۲ درصدی به ارتفاع ۷۲۰ هزار واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را ۱۱ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را ۶ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، نسبت به روز یکشنبه، افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد. با این حال تداوم این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز یکشنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از ورود ۳۵۴ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
عقب‌نشینی دولت از سیاست اشتباه

در جریان معاملات روز دوشنبه، خبر تغییر نرخ دلار مبنای محاسبه قیمت محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس کالا رسما اعلام شد. امیرمهدی صبائی سخنگوی سازمان بورس طی توئیتی از اصلاح سیاست پیشین بانک مرکزی خبر داد. وی نوشت: مطابق مفاد نامه رئیس کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

بر این اساس، معاملات محصولات پالایشی و پتروشیمی با دلار ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه خواهد شد و گپ سودی که تا پیش از این به واسطه‌گران می‌رسید، در دستان تولیدکننده بالادستی پر خواهد شد. با این وجود نباید فراموش کرد با این امتیاز که در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته بعید است تخفیفات دولتی روی خوراک شرکت‌ها ادامه یابد.

آنطور که مشخص است، دولت از سیاست‌های نسنجیده خود در بخش اقتصاد پس از سال‌ها آزمون و خطایی که نتیجه آن از ابتدا مشخص بود، عقب نشسته است. از این رو در صورتی که دوباره تصمیمات خلق‌الساعه‌ای گرفته نشود، چشم‌انداز روشنی پیش روی بازار سهام ترسیم می‌شود.
پیش بینی بورس سه شنبه

با توجه به آنچه بررسی شد و همچنین شتاب گرفتن جریان ورود پول در بازه پایانی معاملات روز دوشنبه، پیش بینی می‌شود روز سه‌شنبه، گام مثبت دیگری برای شاخص رقم بخورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.