کد خبر : 22116
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 8:24

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / قول عشقی بازار را برمی‌گرداند؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / قول عشقی بازار را برمی‌گرداند؟

جریان معاملات روز یکشنبه چنگی به دل سهامداران نمی‌زد. با این وجود رئیس سازمان بورس، قول جبران عقب‌ماندگی‌های بازار را به اهالی آن داد. کارشناسان معتقدند، اهالی بازار سرمایه بیش از سخنرانی، به سیاست‌های پولی اتخاذ شده توجه می‌کنند. از این رو با وجود سیاست‌های انقباضی همچون گواهی سپرده ۳۰ درصدی و پیش‌فروش ارز نمی‌توان انتظار بازگشت بورس به ریل صعودی را داشت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰٫۵۲ درصدی، معادل ۱۰ هزار و ۹۱۰ واحد، در ارتفاع دو میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۷۳ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت اندک ۰٫۱۲ درصدی (معادل ۸۹۰ واحد)، در پله ۷۳۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با افت ۷۳ واحدی، در سطح ۲۵ هزار و ۵۰۴ واحدی باقی ماند.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه، چهار هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز هفته را هم ۹٫۸ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، خبر از خروج ۱۳۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه 

بورس تهران، تنها یک روز پس از مثبت شدن نماگرهای تالار شیشه‌ای دوباره چهره‌ای سرخ‌فام به خود گرفت. بازار طی سه هفته اخیر پس از افزایش ریسک سیستماتیک به واسطه تنش‌های ژئوپلتیکی، روند ریزشی را طی کرد.

در حالی که به نظر می‌رسید با مرتفع شدن تهدید‌ها و فروکش هیجانات، بازار به ریل صعودی بازگردد، واکنش برگشتی مناسب شکل نگرفت و تنها پس از یک روز کم‌حجم، نماگرهای سهامی مجددا منفی شدند.

کارشناسان معتقدند انتشار اوراق با بازدهی ۳۰ درصدی ( نرخ شکست این اوراق ۱۲ درصد است) نقدینگی شناور موجود در بازارها را جمع می‌کند. از این رو فشار فروشی که در بازار روز یکشنبه نیز وجود داشت، تحت تاثیر فروش همین اوراق بود.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:ه است: اخبار خوبی برای بازار سرمایه داریم که در آینده اعلام می‌شود. از سوی دیگر، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران وعده جبران عقب‌ماندگی بورس نسبت به بازارهای موازی را داد. با این وجود اهالی بازار سرمایه بیش از صحبت‌ها به متغیرهای کلان و سیاست‌های اتخاذ شده واکنش نشان خواهند داد.

از این رو پس از انتشار گواهی سپرده با بازدهی ۳۰ درصدی، پیش فروش ارز مطرح خواهد شد که به نظر می‌رسد باز هم به جریان خروج نقدینگی از بازار سهام دامن بزند.

در راستای پیش بینی بورس دوشنبه، انتظار می‌رود جریان معاملات تالار شیشه‌ای، تحت تاثیر صحبت‌های مثبت فرزین و عشقی سنتیمنت منفی کمتری را نسبت به بازار یکشنبه تجربه کند. با این وجود اهالی بازار سرمایه انتظار چرخش جدی از بازار را ندارند و با ثابت ماندن ارزش معاملات، عملا روند کم جان بازار ادامه خواهد یافت.

/تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.