کد خبر : 4936
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 15:29

مهلت ثبت‌نام در رشته‌های پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی اعلام شد

مهلت ثبت‌نام در رشته‌های پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی اعلام شد
مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور از پایان مهلت ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌های پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۲ در روز پنجشنبه (۹ شهریور) خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ از سازمان سنجش آموزش کشور، علیرضا کریمیان با بیان اینکه مهلت ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌های پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۲ از ۳۱ مرداد ماه آغاز شد و پس از تمدید تا ۹ شهریور ادامه دارد، افزود: تاکنون بیش از ۴۲ هزار نفر که در آزمون سراسری ۱۴۰۲ شرکت نکرده‌اند برای ثبت نام و انتخاب رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی اقدام کرده‌اند.

وی افزود: دفترچه راهنمای ثبت‌نام و جدول کدرشته محل‌های مربوط به پذیرش مذکور روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده و متقاضیان می‌توانند بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای مربوط برای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نسبت به ثبت‌نام و تکمیل فرم انتخاب رشته در حداکثر ۱۵۰ کدرشته‌محل به روش اینترنتی، اقدام کنند.

داوطلبان باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت‌نام در رشته‌هایی که پذیرش آنها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ فقط بر اساس سوابق تحصیلی است، اطلاعیه منتشر شده در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور را به دقت مطالعه فرمایند و ثبت نام و انتخاب رشته را به ساعات پایانی موکول نکنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تعداد داوطلبانی که در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و در پذیرش با آزمون انتخاب رشته کرده‌اند، گفت: بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته در این آزمون اقدام کرده‌اند که انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به صورت جداگانه صورت می‌گیرد و شامل این تعداد نیست.

به گزارش ایرنا، نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یک بار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.

نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۴ و ۱۵ تیرماه ) در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه با رقابت یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب برگزار شد. از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر ( ۶۱ درصد) زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر (۳۹ درصد) مرد بودند.

نتیجه اولیه نوبت دوم آزمون سراسری جمعه شب ۲۰ مرداد اعلام و رتبه‌های برتر چهارشنبه، (۲۵ مرداد) و کارنامه نهایی داوطلبان جمعه( ۲۷ مرداد) اعلام شد. داوطلبان از سه‌شنبه (۳۱ مرداد) تا دوشنبه (۶ شهریور) وقت داشتند انتخاب رشته کنند که این زمان یک بار و تا ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (هفتم شهریور) تمدید شد.

ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون امسال ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی ۳۳۵ هزار و ۷۴۵ نفر است که بیشترین ظرفیت پذیرش با آزمون مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است.

همچنین ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۴ هزار و ۴۳۲ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر در رشته پزشکی و ۲ هزار و ۶۰ نفر در رشته دندانپزشکی و هزار و ۲۷۱ نفر در رشته داروسازی پذیرفته می‌شوند.

از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه آزمایشی ریاضی و فنی امسال ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر، در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی چهار هزار و ۲۸۷ نفر و در گروه آزمایشی هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر است.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.