کد خبر : 1836
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 8:36

وضعیت صنایع ریالی بورس در تابستان چگونه خواهد بود؟

وضعیت صنایع ریالی بورس در تابستان چگونه خواهد بود؟

بازار سهام همچنان پر افت و خیز به مسیر خود ادامه می‌دهد؛ پیش از این پیش‌بینی می‌شد که بازار دست‌کم تا فصل مجامع روندی صعودی هر چند با شیب اندک را طی کند اما مسیر بازار با فشار عوامل بیرونی اعم از مدیریتی و اهرم‌های سیاسی تغییر کرد. اما در حال حاضر ریسک‌های پیش روی بازار سهام چیست و قرار است بورس چه روندی را طی کند؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در حال حاضر، بازار حواشی خبری احیای برجام و احتمال توافق جدید را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های پیش رو ارزیابی کرده‌ است. دیبا معتقد است رابطه برجام و بازار سرمایه با گذر زمان دو روی متفاوت خواهد داشت.
اثر مثبت توافق بر سودآوری شرکت‌های بورسی

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در آینده احیای توافق برجام باعث رشد کلیت بازار خواهد شد؛ حتی در صنایع دلاری که شاید پاشنه آشیل این روز‌های بازار باشد! دیبا افزود: اگر توافقی صورت گیرد، قطعا بخشی از تخفیف‌هایی که در حال حاضر روی صنایعی مانند فولاد یا پتروشیمی اعمال می‌شود، حذف خواهد شد. این تغییرات به پویایی فروش شرکت‌ها کمک می‌کند و به این ترتیب ماهیت اصلی بازار سرمایه که رشد به ازای فروش و سود‌آوری بیشتر است، خودنمایی خواهد کرد.

وضعیت صنایع در ماه‌های آتی

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: این روز‌ها تب‌وتاب بورسی‌ها به خاطر حرکت احتمالی کشور به سوی توافق افزایش یافته و نوسان این بازار همانند سایر بازار‌های موازی مانند ارز و طلا بالاست. دیبا با اشاره به سناریوی احیای احتمالی برجام گفت: صنایع ریالی در تابستان می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.

دیبا در ادامه به صنایع ریالی پرپتانسیل برای رشد اشاره کرد و گفت: گروه زراعی‌ها، دارویی‌ها، صنعت حمل‌و‌نقل، گروه بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها، ظرفیت لازم جهت آزادسازی انرژی صعودی در فصل تابستان را دارند.

وی افزود: همچنین نکته مهم دیگر، سهامی‌ست که تجدید ارزیابی‌ را در راه خواهند داشت. این دست از سهام می‌‎توانند با گذشت زمان جذابیت بالایی برای اهالی بازار سرمایه پیدا کنند.
تقویت دیدگاه بنیادی در بازار

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر المنت‌های بنیادی در بازار گفت: دیدگاه بنیادی در بازار نسبت به گذشته تقویت شده است و شاهد آن هستیم که نسبت به سه سال پیش بازار توجه بیشتری به المنت‌های بنیادی سهام دارد اما در حال حاضر نگاه اصلی بازار به سمت توافق است چرا که سرمایه‌گذاران به دنبال خرید سهام در قیمت‎‌های پایین‌تر هستند.

دیبا اضافه کرد: بنابراین باید وزن شفافیت در فضای دیپلماتیک کشور افزایش یابد و ابر ابهامات کنار رود. با مشخص شدن تکلیف سهامداران با موضوع توافقات خارجی، آن‌وقت می‌توان انتظار داشت ریتم بازار به سمت سهامی حرکت کند که گزارش‌های بسیار مناسبی در فصل مجامع منتشر کرده‌اند.

در پایان این گفت‌وگو دیبا با اشاره به اینکه بورس تهران بازاری تورم‌محور به شمار می‌رود، در رابطه با روند آتی بازار سهام گفت: نکته اساسی این است که اگر آیتم‌های دیگری از اقتصاد کلان مثل افزایش عجیب نقدینگی و عدم کنترل تورم را در محاسبات و پیش‌بینی‌های خود لحاظ کنیم، می‌توان انتظار داشت در ادامه سال به ویژه نیمه دوم سال ریتم صعودی داشته باشیم. اما شدت و حدت آن به میزان توافق و میزان نگاه بازار به توافق بستگی دارد.

/تجارت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.