کد خبر : 1264
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 - 11:33

ورود هتل‌های لوکس خارجی یکی پس از دیگری به ایران

ورود هتل‌های لوکس خارجی یکی پس از دیگری به ایران

ورود یکی پس از دیگری برندهای لوکس هتل‌های بین‌المللی به ایران به خودی خود بد نیست اگر تجربه و دانش این صنعت را به داخل انتقال دهد و فرصت رقابت را برای بخش داخلی با خارجی فراهم کند و حواسمان باشد که همانند مکه بافت‌ شهرهای زیارتی و مذهبی را به توریستی صرف تغییر ندهیم.

پاقتصاد پرس: س از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، امیدها برای ورود سرمایه‌های خارجی به کشور و ساخت و بازسازی زیرساخت‌های کشور افزایش یافت.

سفر هیئت‌های خارجی متعدد به ایران و انتشار خبر انعقاد قراردادهای مختلف نوید تغییراتی در زمینه اقتصاد را می‌داد اما با گذشت نزدیک به ۲ ماه و نیم از ۱۹ ژانویه یعنی زمان لغو تحریم‌ها شاهد تغییرات چندانی نبوده‌ایم تا جایی‌که ولی‌الله سیف نیز در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی زبان به گلایه گشود و گفت که «تقریبا هیچ» از برجام عاید ما نشده است و بانک‌های بزرگ هنوز بیم دارند تا با ما معامله کنند.

به طور کلی می‌توان گفت هر کجا که بحث‌های زیرساختی و موارد مربوط به قراردادها در بخش‌های مهم و کلیدی کشور بوده است، اتفاقی نیفتاده است و همه چیز به اما و اگرهای بانکی و اخم و لبخند آمریکا بند است اما در زمینه تاسیس فروشگاه‌های لباس و کالاهای مصرفی یا هتل‌های لوکس همه چیز به جریان می‌افتد و انجام می‌شود.

از جمله می‌توان ورود ششمین گروه بزرگ هتل‌داری جهان به تهران و احداث ۲ هتل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) یا احداث نخستین هتل کنار دریا با برند خارجی در ایران اشاره کرد.

اقتصاد پرس

اقتصاد پرس

گروه هتل‌های بین المللی ملیای اسپانیا طی بیانیه ای اعلام کرد این گروه در نظر دارد، تا یک هتل ۵ ستاره به ارتفاع ۱۳۰ متر در سواحل دریای خزر در سال آینده احداث کند.

اقتصاد پرس

پایگاه خبری عربین بیزینس نیز خبر داد شعبه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه هتل‌های لووْر در آستانه انعقاد توافق با ایران برای بازگشایی ۳ هتل در این کشور است که نخستین هجوم این گروه به بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود.

امین موکارزل رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای هتل های لوور گفت این گروه در مراحل نهایی مذاکرات با سرمایه گذار ایرانی برای احداث یک هتل ۳۰۰ اتاقه از برند «رویال- تیولیپ» در تهران است.

اقتصاد پرس

وی افزود انتظار می‌رود که این قرارداد با یک شرکت «چند منظوره ایرانی» ‌در ۱۴ روز آینده قطعی شود. همین سرمایه‌گذار می‌خواهد دومین هتل با همکاری لوور را احتمالا خارج از تهران احداث کند. این قراردادها نخستین تجربه این سرمایه‌گذار در بخش هتلداری است.

همچنین گروه هتلداری لوور در حال مذاکره برای گشایش سومین هتل در ایران با یک سرمایه‌گذار دیگر است اما این گفتگوها در مراحل اولیه است.

موکارزل گفت: «ما ایران را به عنوان یک بازار قوی و نویدبخش شناسایی کرده‌ایم که به برندهای هتل بین‌المللی برای ایجاد شهرت و اعتبار نیاز دارد.»

قطعا رشد و توسعه بخش هتلداری و حتی لوکس آن برای توسعه صنعت گردشگری لازم و مفید است اما زمانی کارکرد مطلوب را خواهد داشت که همراستا با توسعه دیگر بخش‌ها حرکت کند. نکته دیگری که باید در این قراردادها در نظر داشت این است که این همکاری مشترک باید بر پایه  آموزش هتل‌های داخلی و راه اندازی گروه هتلسازی ایرانی باشد که هم زمینه رقابت ایجاد شود و شاهد توسعه این بخش باشیم.

ورود یک جانبه این هتل‌ها و عدم ورود تجربه و آموزش به کشور، بی‌شک زمینه‌ساز خسارت به بخش هتلداری داخلی خواهد شد. بخشی در رقابت با برندهای خارجی توان رقابت نخواهد داشت البته باید توانایی اکثر جامعه برای استفاده از هتل‌ها را در نظر گرفت و تنها به هتل‌های لوکس که قاعدتا هزینه‌های مالی بیشتری خواهند داشت، اکتفا نکرد.

موسسه یورو مونیتور طی گزارشی در مورد بخش هتلداری ایران نوشته بود، احتمالا تهران و شهر مذهبی مشهد بیشترین سرمایه گذاری را به خود جذب خواهد کرد و شهرهای تاریخی اصفهان، شیراز و تبریز نیز گردشگران زیادی به خود جذب خواهد کرد.

این موضوع نیز می‌تواند زنگ خطری برای شهرهای زیارتی و تغییر قالب مذهبی و زیارتی به توریستی و گردشگری باشد. نمونه‌ آشکار آن را می‌توان در شهر مکه و تغییر بافت زیارتی به بافتی کاملا لوکس و توریستی شاهد بود.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.