کد خبر : 11008
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 10:39

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد؛

پراخت تسهیلات ارزان به مشاغل خانگی

پراخت تسهیلات ارزان به مشاغل خانگی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مشاغل خانگی خبر داد و گفت:در بند (پ) ماده (۶) لایحه برنامه هفتم مصوب شد که تسهیلات اعطایی به کسب و کارها به صورت قرض‌الحسنه و در مورد کارگاه‌های کوچک به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت باشد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به‌عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات‌شده است و در کشورهای توسعه‌یافته چند دهه از اجرای سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی می‌گذرد و درصد زیادی از مشاغل در کشورهای پیشرفته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.
در برخی کشورهای فوق‌صنعتی مشاغل خانگی تا ۲۳درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می‌شوند. در کشورهای بزرگ اقتصادی بخشی از زنجیره ارزش به خانه‌ها منتقل می‌شود و کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند و این مسئله هم به نفع آن کارخانه‌دار و هم فردی است که در خانه نشسته و فعالیت اقتصادی و بخشی از تولید آن کارخانه را برعهده گرفته است.

از نگاه بسیاری از کارشناسان کسب‌وکارهای خانگی مطمئن‌ترین راه درآمدزایی به‌شمار می‌روند که در کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار نقش موثر و سازنده‌ای دارند. در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت دغدغه دولت‌ها به‌شمار می‌رود توجه به مشاغل خانگی اهمیت بسیاری دارد. برای آن دسته خانواده‌هایی هم که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند یا به لحاظ اقتصادی زیرفشارند مشاغل خانگی بهترین منبع کسب درآمد به شمار می‌رود.

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار در این باره می گوید: در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱بیش از ۱۰۳هزار فرصت شغلی ایجاد شد. برای سال ۱۴۰۲ ایجاد ۱۵۰هزار فرصت شغلی است. منابع سال ۱۴۰۲به نسبت ۱۴۰۱ حدود ۳۵درصد رشدداشته است.

فاطمه قاسم پور, عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز اخیراً از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مشاغل خانگی خبر داد و گفت: یکی از مشکلات این کسب و کارها دسترسی آسان به تسهیلات است. در بند (پ) ماده (۶) این لایحه مصوب شد که تسهیلات اعطایی به این کسب و کارها به صورت قرض‌الحسنه و در مورد کارگاه‌های کوچک به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت باشد.

وضعیت اشتغال زنان را در بخش‌های مختلف

وی با اشاره به مصوبات مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، گفت: در جریان بررسی ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، چند موضوع مورد توجه قرار گرفت که برخی از آن‌ها بر حوزه اشتغال زنان اثر قابل توجهی دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: طبق یکی از مصوبات، وزارت تعاون موظف شده است با همکاری مرکز آمار ایران و سایر مراجع اطلاعاتی، سامانه‌ ملی اطلاعات بازار کار را مستقر کند که این سامانه براساس برش جنسیتی می‌تواند وضعیت اشتغال زنان را در بخش‌های مختلف، به تفکیک مهارت، تخصص، تحصیل و توزیع منطقه‌ای در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل جدی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فقدان آمار دقیق است گفت: دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق از وضعیت موجود اشتغال زنان، می‌تواند در مسیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتر کمک‌کننده باشد.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشاغل خانگی گفت: مشاغل خانگی از دسته مشاغلی هستند که مورد اقبال زنان قرار دارد و رشد شبکه‌های اجتماعی نیز به توسعه این مشاغل و افزایش حضور زنان در این بخش افزوده است.

چالش‌های توسعه کسب و کارهای خانگی برای زنان

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه زنان فعالین اصلی کسب و کارهای خرد خانگی هستند، گفت: یکی از مشکلات این کسب و کارها دسترسی آسان به تسهیلات است. در بند (پ) ماده (۶) لایحه برنامه هفتم مصوب شد که تسهیلات اعطایی به این کسب و کارها به صورت قرض‌الحسنه و در مورد کارگاه‌های کوچک به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت باشد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار تسهیلات، تأمین تضامین و وثایق مورد نیاز نیز یکی از چالش‌های توسعه کسب و کارهای خانگی برای زنان است که طبق مصوبه دیروز، براساس تبصره این بند، بانک مرکزی مکلف شد وثیقه مربوط به این تسهیلات را متنوع کند و اشکال مختلفی را در نظر گیرد تا افراد با سهولت بیشتری قادر به تأمین آن باشند. امیدواریم این مصوبات بتواند تسهیلگر مسیر رشد و شکوفایی زنان و توسعه مشاغل خانگی باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.