کد خبر : 2107
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 16:54

وام ساخت مسکن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام ساخت مسکن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

ساخت مسکن در شرایط اقتصادی فعلی نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی است که تامین آن برای بسیاری از افراد آسان نیست. به همین دلیل، وام ساخت مسکن که از سال‌ها پیش برای کمک به افراد برای تامین هزینه ساخت خانه و آپارتمان در نظر گرفته شده، در سال ۱۴۰۲ هم به متقاضیان اعطا می‌شود و امسال هم مبلغ آن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ وام ساخت مسکن به کسانی که واجد شرایط لازم برای دریافت آن باشند اعطا می‌شود. این تسهیلات سقف مشخصی دارد و دریافت آن نیاز به شرایط خاصی دارد که در ادامه مقاله تمام نکات مربوط به آن را توضیح خواهیم داد.

این وام می‌تواند از طرف بانک‌ها به‌عنوان بخشی از هزینه ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط داده شود تا کمک هزینه‌ای برای ساختن مسکن باشد. این وام انواع و اقسامی دارد که در ادامه مطلب به طور کامل آن را برایتان توضیح داده‌ایم.
انواع وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن چند نوع متفاوت دارد. تسهیلات ساخت واحد مسکونی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن، تسهیلات مشارکت مدنی جهت احداث واحد مسکونی از محل حساب پس انداز مسکن جوانان و تسهیلات احداث مسکن روستایی از جمله وام‌هایی هستند که برای ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط اعطا می‌شود.

مبلغ وام ساخت مسکن در سال ۱۴۰۲

وام ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. البته سقف این وام در شهرهای مختلف متفاوت است. بر اساس بزرگی و جمعیت شهرها تعیین می‌شود که افراد چه مبلغی را می‌توانند به‌عنوان وام و تسهیلات ساخت مسکن دریافت کنند.

در لیست زیر مبالغ وام ساخت مسکن در شهرهای مختلف ذکر شده است:

وام ۶۰۰ میلیون تومانی: این وام برای ساخت مسکن در استان‌های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز، بندرعباس، بوشهر، کرج، قم، ساری و رشت در نظر گرفته شده است.

وام ۵۰۰ میلیون تومانی: این وام به کسانی تعلق می‌گیر که در سایر مراکز استان‌ها قصد ساخت مسکن را دارند یا در شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، می‌خواهند خانه بسازند.

وام ۴۵۰ میلیون تومانی: این وام به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که در دسته‌بندی اول و دوم شهرها قرار نداشته‌اند.

وام ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۰۰ میلیون تومانی: این وام‌ها به افرادی تعلق می‌گیرد که در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر قصد خانه‌سازی دارند و سقف تهسیلات برای این شهرها ۳۰۰، ۳۵۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که این مبالغ به‌عنوان سقف پرداخت وام ساخت مسکن تعیین شده است و بانک‌های مختلف متناسب با بودجه صندوق خود و همچنین شرایط متقاضیان مبلغی را برای ارائه وام ساخت مسکن به متقاضی در نظر گرفته و به او پرداخت می‌کنند. این مبلغ با توجه به ظرفیت صندوق بانک‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین پیش از اقدام به ثبت نام دریافت وام ساخت مسکن، میزان و مبلغ وام را از بانک مورد نظر خود استعلام بگیرید.

طول مدت بازپرداخت وام ساخت مسکن

بانک‌های مختلف طرح‌های گوناگونی برای اعطای وام و تسهیلات ساخت مسکن در نظر می‌گیرند که از لحاظ تعداد اقساط، مدت زمان بازپرداخت و… شرایط متفاوتی دارند. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که طرح‌های مختلف وام ساخت مسکن را از بانک‌ها جویا شوید و در نهایت، وامی را انتخاب کنید که شرایط مناسب‌تری برایتان دارد.

با وجود این، در خصوص طول مدت بازپرداخت وام ساخت مسکن این نکته کلی را در نظر داشته باشید که در میان طرح‌های مختلف وام ساخت مسکن که بانک‌ها ارائه می‌کنند بیشترین بازه زمانی برای بازپرداخت این وام ۱۲ سال بوده است و دریافت‌کنندگان نهایتا تا پایان این بازه زمانی مهلت دارند تا اقساط وامشان را پرداخت کنند.
درصد سود وام ساخت مسکن

هرچند تعیین میزان سودی که بانک برای وام ساخت مسکن دریافت می‌کند هم با توجه به شرایط وامی که دریافت کرده‌اید متفاوت است اما در حال حاضر سقف مشخصی برای سود این وام در نظر گرفته شده است. سقف سود وام و تسهیلات ساخت مسکن در بانک‌ها ۱۸ درصد است.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این میزان سود، فقط برای وام‌های کلان، یعنی وام‌های ساخت مسکن ۳۰۰ میلیون تومان تا ۶۰۰ میلیون تومانی، در نظر گرفته شده است. برای وام‌هایی با مبالغ کمتر سود دریافتی با توجه به میزان مبلغ وامی که دریافت کرده‌اید تعیین می‌شود و سود بسیار کمتری هم دارد.
شرایط لازم برای دریافت این وام

وام ساخت مسکن توسط بانک‌های مختلفی ارائه می‌شود، به همین دلیل ممکن است شرایط دریافت آن در بانک‌های مختلف کمی متفاوت باشد. با وجود این، چند شرط کلی برای دریافت وام ساخت مسکن وجود دارد که در ادامه این شرایط را فهرست کرده‌ایم:

متقاضیان باید بیشتر از ۱۸ سال سن داشته باشند

– متقاضیان باید درآمد مستقل داشته باشند،

– متقاضیان نباید سابقه بدحسابی داشته باشند،

– متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند،

– متقاضیان نباید سابقه عدم پرداخت اقساط وام و تسهیلات داشته باشند،

متقاضیان دریافت وام ساخت مسکن از یک بانک نباید هیچ وام دیگری مرتبط با مسکن از آن بانک دریافت کرده باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.