کد خبر : 9055
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 15:49

امکان واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات کشاورزی میسر شد

امکان واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات کشاورزی میسر شد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشستی با حضور مسئولان بانک مرکزی گفت: طی آخرین تصمیم دولت، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمدرضا پورابراهیمی افزود: اکنون تمامی صادرکنندگان می‌توانند ارز را به واردات خودرو خود یا دیگران اختصاص دهند.

وی اظهار داشت: دولت در کمیته ارزی تصمیم‌های خیلی خوبی گرفته و زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و دانش بنیان، خدمات فنی، مهندسی و صنایع خلاق را به نحوی فراهم کرده که دغدغه فعالان اقتصادی رفع می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پیشنهاد‌های کمیسیون اقتصادی در احکام بانکی برنامه هفتم توسعه گفت: بخش عمده این احکام در متن اصلاح قانون بانک مرکزی آمده است.

وی ادامه داد: تمام اصلاحات تصویب شده و فقط در سه تا چهار بند این قانون از جمله شورای فقهی و اختیارات تام بانک‌ها بین کمیسیون اقتصادی مجلس و شورای نگهبان اختلاف افتاده و ما بر نظر خود اصرار کردیم که این بند‌ها برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

پورابراهیمی یادآور شد: ۲ ماه است که در مجمع بند‌های همین اختلافات بحث می‌شود، اما کار تقریبا تمام شده و اگر مشکلی پیش نیاید حداکثر تا پایان مهر قانون جدید بانک مرکزی که در آن تمامی احکام و اصلاحات می‌آید که در صورت تصویب، احکام دیگر کنار می‌روند.

وی افزود: قانون برنامه هفتم توسعه پنج ساله است، اما ما در قانون دائمی اعلام کردیم که اخذ سود مرکب از تسهیلات خلاف و غیرشرعی است و دستگاه نظارتی با این تخلف برخورد می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه در زمینه لایحه دولت کار کردیم و در این زمینه سود مرکب از این قانون حذف شده است.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به همه مشکلات سال‌های گذشته در تولید و صادرات پسته گفت: امسال تولید پسته کشور ۲۲۰ هزار تن برآورد می‌شود و ۳۰ هزار تن در انبار‌ها داریم که در مجموع ۲۵۰ هزار تن ظرفیت صادرات پسته امسال کشور است.

وی افزود: آمریکا ۶۰۰ هزار تن تولید پسته دارد لذا اگر صادرات این محصول را تسهیل نکنیم کشور دچار چالش می‌شود؛ صادرات این محصول ایران ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات ارز به کشور دارد که بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم‌های مهمی اخذ شد گفت: در این زمینه پرداخت ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش مصوب شد که ۵۰ درصد در صندوق توسعه ملی و مابقی توسط بانک‌ها تامین اعتبار می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین یک میلیارد دلار از سپرده ارزی صندوق توسعه ملی در بانک عامل به صادرات کشاورزی اختصاص یافت که این قرارداد‌ها از روز شنبه فعال می‌شوند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: کارت‌های بازرگانی متوقف شده نیز توقف فعالیت بازرگانان را به همراه داشته و صادرات بعضا توسط افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌شود لذا ۶ ماه توقف فعالیت کارت‌های بازرگانی لغو می‌شود که این امر رقابتی ایجاد می‌کند و اثر این تصمیم‌ها را در قیمت پسته خواهیم داد.

پورابراهیمی عنوان کرد: با تشکیل ستاد عالی پسته و تکمیل تصمیم‌های مجلس می‌توانیم روند صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل کنیم.

وی افزود: همچنین در رایزنی با سازمان استاندارد مقرر شد در خصوص آزمایش باقی ماندن سموم، اگر کشوری به استاندارد خاصی نیاز ندارد، ما هم خودتحریمی تعریف نکنیم؛ اروپا از ما استاندارد می‌خواهد، اما تولید و صادرات را برای کشور‌هایی که استاندارد ندارند، متوقف نکنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری با اشاره به صنعت فرش گفت: مهمترین بحث در هر فعالیت اقتصادی تجارت است و اگر تجارت رونق نگیرد، تولید نیز دچار وقفه می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه تجارت داخلی و خارجی ما نیازمند تصمیم‌های داخلی است گفت: در این راستا می‌توانیم در مرکز استان کرمان یک جایگاه دایمی برای فرش داشته باشیم؛ مجموعه‌ای را بسازیم و آنجا چند غرفه باشد که هرکس از کرمان بازدید می‌کند بتواند وارد این بازار شود و در این زمینه باید یک مرکز تجاری و نمایشگاه دایمی برای فرش تعریف کنیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: صادرات ما به کشور‌های هدف مشخص است و فعالان اقتصادی باید کشور‌های هدف که می‌توانند به نمایشگاه فرش ما کمک کنند را معرفی کنند تا سفرای این کشور‌ها را دعوت کنیم و تفاهم نامه‌ای را با استان به امضا برسانند.

وی با بیان اینکه رویکرد سیاسی دولت تحول در دیپلماسی اقتصادی است که این رویکرد جای امیدواری دارد گفت: تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان را براساس نرخ توافقی رعایت می‌کنیم و صادرکننده فرش می‌تواند از این مزیت استفاده کند.

این نماینده مجلس با اعلام آمادگی در رفع مشکل مالیات کارگاه‌ها و مجموعه‌های قالی بافی تصریح کرد: بیمه قالی بافان را از ساختار تکی به کارگاهی تبدیل کنیم و باید سنتی ببافیم، اما مدرن بازاریابی انجام دهیم تا این صنعت رشد یابد.

وی با بیان اینکه ذائقه بازار را باید فعالان اقتصادی یاد بگیرند افزود: آمادگی داریم در بیمه، مالیات، صادرات و راه‌اندازی مرکز نمایشگاه دایمی خارجی کشور با همکاری وزارت امور خارجه و راه‌اندازی مرکز فرش در کرمان همکاری کنیم؛ همچنین از تشکیل کارگروه تخصصی فرش کرمان حمایت می‌کنیم.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.