کد خبر : 20450
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 11:23

هوش مصنوعی، ۴۵ درصد شغل‌ها در منطقه را تا سال ۲۰۳۰ خودکار خواهد کرد

هوش مصنوعی، ۴۵ درصد شغل‌ها در منطقه را تا سال ۲۰۳۰ خودکار خواهد کرد

نشریه اینترنتی فست‌کمپانی در گزارشی درباره آینده مشاغل و اقتصاد خرد در خاورمیانه- در اثر رشد هوش مصنوعی- نوشته که کارگران روزمزد یا حتی کارگران آزاد فصلی و در کل شاغلین بی‌قرارداد باید شیوه و مسیر حرکت در چشم‌انداز در حال تغییر اقتصاد مشاغل خرد را یاد بگیرند تا بتوانند از این شناخت برای سرمایه‌گذاری در زمینه آینده کاری خود استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد پرس از نشریه اینترنتی فست‌کمپانی؛ مناکا راماکریشنان نویسنده و کارشناس مسائل اقتصادی و بازار کار وقتی پارسال برای اولین بار نام چت‌جی‌پی‌تی را شنید، می‌ترسید که این پدیده کار او را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. با این حال در کمال تعجب این اتفاق روی نداد. ولی چت‌جی‌پی‌تی روش کار او را تغییر داد.

او می‌گوید: «وقتی چت‌جی‌پی‌تی برای اولین بار منتشر شد، من و بسیاری از همتایان و همکارانم نگران شغل‌هایمان شدیم. ولی واقعیت این است که چشم‌انداز این پدیده تاکنون آن‌قدرها هم منفی نبوده است».

به گفته مناکا راماکریشنان؛ «چت‌جی‌پی‌تی فعلا نقش منفی در کارم نداشته و هنوز هم پیشنهاد کاری دریافت می‌کنم. اما نکته جالب این که چت‌جی‌پی‌تی حوزه کارم را گسترش داده و به عنوان مثال برخی از مشتری‌ها ازم می‌خواهند که برای ایجاد محتوا برای هوش مصنوعی مطلب بنویسم. در واقع این یک نقش جدید است که به وجود آمده- و طبق آن شما واسطه و میانجی هوش مصنوعی و مشتری می‌شوید».

مناکا راماکریشنان این روند گذار را به حدود ده سال پیش تشبیه می‌کند؛ زمانی که نویسندگان مجبور بودند خود را با ظهور رسانه‌های اجتماعی وفق بدهند و سازگار کنند: «وقتی رسانه‌های اجتماعی آمدند، نقش‌های جدیدی برای نویسندگان محتوا ایجاد شد. حالا هم که هوش مصنوعی آمده، فکر می‌کنم نقش‌های شغلی جدیدی برای نویسندگان به وجود خواهد آمد».

در شرایطی که ممکن است شاهد پیشرفت مشاغل در عصر هوش مصنوعی باشیم، ولی در عین حال این خطر نیز وجود دارد که باعث بیکاری شماری از کارگران روزمزد و بی‌قرارداد در مشاغل موسوم به خرد شود. طبق گزارش شرکت مکینزی؛ در خاورمیانه، حدود ۴۵ درصد از کارها نهایتاً تا سال ۲۰۳۰ درگیر اتوماسیون شده یا به عبارت بهتر خودکار خواهند شد.

مشاغل در معرض خطر

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که هوش مصنوعی بر اقتصاد مشاغل خرد تأثیر می‌گذارد، اتوماسیون یا خودکار کردن کارهای روتین و روزمره است- که زمانی توسط کارگران انجام می‌شدند. به عنوان مثال، پلتفرم‌هایی مانند اوبر و لیفت در حال حاضر در حال آزمایش خودروهای خودران هستند- که این موضوع می‌تواند به بیکاری رانندگان انسانی منجر شود.

همین‌طور؛ ربات‌های چت یا همان چت‌بات‌ها نیز می‌توانند جایگزین کارشناسان خدمات مشتریان شوند. Cequens یک ارائه‌دهنده پلت‌فرم ارتباطی در خاورمیانه است که در حال حاضر از چت‌بات‌های هوش مصنوعی برای پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان استفاده می‌کند. چت‌باتی که نه تنها کمک می‌کند زمان انتظار مشتریان کاهش یابد، بلکه دست گروه کارکنان را برای تمرکز روی کارهای استراتژیک‌تر باز می‌گذارد.

با این حال احمد شبراوی یکی از بنیانگذاران Cequens می‌گوید که «اگرچه این شرکت توانسته هوش مصنوعی را در عملیات خود ادغام کند، اما هوش مصنوعی را جایگزین کارگران نکرده است».

او می‌گوید: «در حالی که وظایف خاصی مانند مسیریابی، به‌روزرسانی قیمت‌ها و تشخیص پیام خودکار شده، ولی این کار باعث بیکاری کارگران نشده، بلکه آن‌ها را روی کارهای استراتژیک‌تر متمرکز کرده است. به عنوان مثال، اتوماسیون به‌روزرسانی‌های قیمتی به تیم ما امکان داده تمرکز بیشتری روی بهبود استراتژی‌های قیمت‌گذاری و تعامل با مشتری داشته باشند».

جلال البشبیشی نیز که یکی از بنیانگذاران شرکت سیناپس‌آنالیتیکس- به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی که سازمان‌های مختلف را در زمینه مدیریت و کسب درآمد از داده‌ها حمایت می‌کند- هست؛ نگران جایگزینی کارکنان و بیکاری آن‌ها توسط هوش مصنوعی نیست. او عقیده دارد که «فن‌آوری افراد را قادر می‌سازد تا نقش‌های جدیدی به دست آورده و مهارت‌های جدیدی کسب کنند. به عنوان مثال، کارگران به جای تمرکز بر وظایف تکراری می‌توانند مهارت‌های تصمیم‌گیری، حل مسئله و تفکر استراتژیک خود را که برای هر سازمانی ضروری است، تقویت کنند».
البشبیشی می‌گوید: «اگر چه ممکن است یک سری نقش‌های پیش پا افتاده با فن‌آوری جایگزین شوند، اما فن‌آوری در عین حال نقش‌های دیگری نیز خواهد ساخت».

عنصر انسانی هنوز مورد نیاز است

به رغم گسترش هوش مصنوعی، این فن‌اوری جدید همچنان به نیروی انسانی و تخصص نیاز دارد تا بتواند با پتانسیل کامل خود عمل کند.

کارینگتون مالین به عنوان یک مشاور بازاریابی مستقل در امارات متحده عربی حدود پنج سال است که از هوش مصنوعی برای کمک به برنامه‌ریزی و تولید محتوا استفاده می‌کند، ولی هم‌چنان باید بر خروجی آن نظارت داشته باشد. او می‌گوید: «هنوز هر نسخه‌ای را که از هوش مصنوعی دریافت می‌کنم ویرایش می‌کنم. بنابراین، من اغلب از هوش مصنوعی برای محتوا استفاده می‌کنم، اما هرگز از کپی هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنم. به هر حال هوش مصنوعی بدون اطلاعاتی که انسان ارائه می‌کند، حداقل در حال حاضر مطابق با نیازهای مشتریان نیست و هنوز من انسان باید درست و غلط را قضاوت کنم».

به همین دلیل هم هست که او عقیده دارد که مشاغلی مانند بازاریابی، نویسندگی و مشاغل خلاقانه در آینده هم‌چنان مورد نیاز خواهند بود، البته به شرطی که بتوانند خود را با هوش مصنوعی سازگار کنند.

/شفقنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.