کد خبر : 4663
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 14:18

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

هندی‌ها به بندر چابهار برگشتند

هندی‌ها به بندر چابهار برگشتند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هندی‌ها تا کنون ۲۵ میلیون‌دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردند، گفت: در حالی‌که جرثقیل‌های ساحلی هندی‌ها در این سال‌ها راکد مانده بود، اخیرا با رفع مشکلات، باز هم شروع به فعالیت کردند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علی‌اکبر صفایی درباره فعالیت هندی‌ها در بندر چابهار بیان کرد:  کشور هند هم یک کشور بزرگ است و هم آینده اقتصادی خیلی خوبی برایش پیش‌بینی می‌کنند. مذاکرات ما با این کشور طولانی‌مدت بوده و قراردادی منعقد شد که بعدا تغییر کرد؛ ما از ابتدای دولت برای این قرارداد تلاش کردیم که اکنون همه مشکلات حل شده و امیدواریم کمتر از یک ماه آینده جمع‌بندی شود. ما منتظر آخرین گروه هندی‌ها هستیم و فقط یک بند از قرارداد باقی‌مانده که باید درباره آن به توافق برسیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر امضا شود؛ زیرا قرارداد بلندمدت حافظ منافع ماست.

وی درباره نحوه قرارداد با هندی‌ها در فاز یک بندر چابهار توضیح داد: این قرارداد به‌صورت سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و BoT هندی‌هاست. تا الان هندی‌ها ۲۵ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری کردند که به‌صورت جرثقیل‌های ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که به توافق رسیدیم، شروع به فعالیت کردند اگرنه چند سالی این جرثقیل‌ها راکد مانده بود؛ این تجهیزات شامل جرثقیل‌های ساحلی، محوطه‌ای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعه‌ای از انواع مختلف تجهیزات است. همچنین ما در کنار فاز یک با هندی‌ها، برای فاز دو بندر چابهار هم با شرکت‌های خارجی مذاکره می‌کنیم.

تاکید بر توسعه اقتصاد دریاپایه

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه اقتصاد دریاپایه بیان کرد: اقتصاد دریایی بیش از ۱۰ سال است که توسط مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت و در دولت سیزدهم اقدام عملی برای این موضوع شکل گرفت؛ و برنامه‌ریزی‌ها برای کارهای اجرایی صورت گرفت. الان در حوزه اقتصاد دریا در بخش‌های مختلفی که می‌توانیم فعالیت داشته باشیم، مانند حمل‌ونقل دریایی، فعالیت بنادر، گردشگری دریایی، منابع زنده و غیرزنده دریایی دسته‌بندی شده و بر اساس آن پروژه‌هایی هم تعریف شده است.

صفایی ادامه داد: در زمینه زیرساخت‌ها و زیربناها و سرمایه‌گذاری‌ها حمل‌ونقل دریایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم؛ سال گذشته ۱۸ هزار میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید در زمینه‌های شناوری و توسعه بنادر کوچک و بزرگ. در بحث شناور اقدامات بزرگی انجام شده، ۳۳ فروند شناور به دریای خزر یا اضافه شده یا در دست خرید و ساخت است؛ در جنوب کشور هم شش فروند شناور به ناوگان دریایی اضافه شده و در دست برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان قرار داد.

بیش از ۱۰۰ فروند شناور در دست ساخت است

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ فروند شناور در دست ساخت است، افزود: فرآیند ساخت کشتی فرآیندی دو تا سه ساله است اگر همه چیز در داخل کشور خوب پیش رود؛ برخی از پروژه‌ها تا پایان ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد و برخی هم تا پایان دولت ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریا جذب جمعیت یکی از موضوعات مهم است در نوار ساحلی کشور، افزود: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های خوبی در این بخش تعریف کردند، ۲۷ نقطه در نوار ساحلی در بحث جمعیت‌سازی و ایجاد شهرک‌های جدید، پنج شهر مولد کشاورزی و همچنین مباحث مربوط به پتروشیمی که ۹ نقطه برای این کار تثبیت شده، بخشی از این برنامه‌هاست. این برنامه‌ریزی‌ها برای تخصیص زمین، طرح جامع انجام شده و با مدل‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌سرعت آغاز خواهد شد؛ برنامه‌ریزی برای این پروژه‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

صفایی در گفت‌وگویی تلویزیونی ادامه داد: برای مثال تا پایان سال بندر گردشگری چمخاله را تا پایان سال تحویل مردم می‌دهیم که بتوانند با شناور تردد مسافری داشته باشند؛ همچنین بندرگاه نخل ناخدای بندرعباس در حال اجراست و تا پایان سال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ در منطقه بزرگ گردشگری بندرعباس که شامل بندرعباس، جزیره هرمز و بنردگاه نخل ناخدا زیرساخت توسط دولت انجام می‌شود و روساخت را بخش خصوصی انجام می‌شود که پروژه‌ای دو تا سه ساله است.

راه‌اندازی فاز اول بندر بزرگ مکران در ۱۴۰۳

وی درباره راه‌اندازی بندر مکران نیز بیان کرد: طرح جامع، آزمایش‌ها و اطلاعات لازم برای طراحی صورت گرفته است و به‌زودی دولت هم زمین مورد نیاز را واگذار می‌کند و امیدواریم اوایل سال ۱۴۰۳ کلنگ اجرایی این بندر بزرگ در شرق را بزنیم که می‌تواند تحول عظیمی در منطقه مکران ایجاد کند. این بندر فازبندی شده و امیدواریم بتوانیم در فاز اول موج‌شکن، لایروبی و یک اسکله نفتی برای صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی منطقه مکران فراهم کنیم که این فرآیند هم حداقل سه سال طول می‌کشد؛ ارزش آن هم بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار خواهد بود که از منابع خود سازمان و سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی تامین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع ترانزیت بیان کرد: اقدام با کشورهای همسایه و سفرهای وزیر راه در راستای ترانزیت با کشورهای آسیانه میانه وجنوبی از جمله هند، باعث شده که ما میزبان مقامات روسیه و هند و برخی از کشورهای آسیانه میانه باشیم و توانستیم با چهار شرکت حمل سراسری یا فورواردر بین‌المللی توافق کنیم که حمل مبدا به مقصد را با کمترین هزینه در مقایسه با مسیر سنتی دریایی ارائه دهیم.

افزایش ۶۵ درصدی حجم صادرات از دریای خزر به کشورهای آسیانه میانه

صفایی درباره ظرفیت ترانزیت دریایی بیان کرد: در دریای خزر بعد از رویداد میان روسیه و اوکراین، حجم صادراتمان از دریای خزر به کشورهای آسیانه میانه در مواردی تا ۶۵ درصد هم افزایش پیدا کرد. البته میزان تناژ صادرات خیلی زیاد نیست؛ اما برای اولین بار در طول تاریخ است که وقتی به تناژ نگاه می‌کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد تجارت ما صادرات است و میزان وارداتمان خیلی کاهش پیدا کرده است. برای مثال در بحث گندم، امسال حدود ۱۰ میلیون تن تولید گندم داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ میلیون تن واردتمان کاهش پیدا کرده است.

وی درباره اقدامات صورت‌گرفته برای ساخت کشتی رو- رو بیان کرد: در حال حاضر کشتی رو – رو به‌صورت اجاره‌ای برای تردد ماهیانه کالا از بندر انزلی به بنادر روسیه داریم؛ اما چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو – رو در یک قرارداد سه ساله در حال ساخت توسط کشتی‌سازی صدرا است و این برای اولین بار است که در دریای خزر کشتی باری می‌سازیم؛ در حالی که همیشه کشتی‌ها خارجی بوده است. در جنوب هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای خرید چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو – رو انجام شده و منتظریم زنجیره ترانزیت با کشورهای رو – رو از بندر شهید رجایی به کشورهای آسیانه میانه هم کلید بخورد.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.