کد خبر : 947
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 6:16

هجوم نقدینگی به طلا و سکه با سرک کشی دولت به حساب‌های بانکی

هجوم نقدینگی به طلا و سکه با سرک کشی دولت به حساب‌های بانکی

روزنامه آرمان نسبت به سرک کشی به حساب‌های بانکی مردم هشدار داده است:‌ بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، دولت دستور العملی برای سرکشی ماموران مالیاتی به حساب‌های بانکی ابلاغ کرد. سرکشی به حساب‌های بانکی از جنجالی ترین پیشنهاداتی بوده که در سال‌های اخیر ارائه شده است.

اقتصاد پرس: موافقان سرکشی این کار را لازم برای به دست آوردن اطلاعاتی می‌دانند که می‌تواند برای گرفتن مالیات مفید واقع ‌شود. هرچند فارغ از این موضوع در ماه‌های اخیر و به دنبال تصویب قطع یارانه ۲۴ میلیون ایرانی، به دست آوردن اطلاعات مربوط به دارایی شهروندان از طریق سرکشی به حساب‌های بانکی پیشنهاد شده است. بسیاری از مسئولان دولتی و همچنین کارشناسان، این سرکشی را مغایر با حقوق شهروندی می‌دانند. با وجود این، در بحث مالیات ها، از آنجا که با فرار مالیاتی نجومی مواجهیم، به نظر می‌رسد چاره ای جز این سرکشی وجود ندارد.

گسترده کردن طول دامنه مالیاتی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین کارویژه‌های دولت یازدهم به شمار ‌می‌آید. افت شدید قیمت نفت موجب شده است تا دولت به فکر اصلاح در نظام مالیاتی باشد. دولت در حالی تصمیم به این اقدام گرفته که نمی‌توان خروج ناگهانی نقدینگی از بانک ها و ورود این حجم از پول را به بازار سوداگری نادیده گرفت. اجرای قانون مالیات‌های مستقیم توسط دولت یازدهم در حالی کلید خورد که در راستای سیاست‌های دولت، سازمان امور مالیاتی اجازه دارد به حساب‌های افراد سرکشی کند. موضوع سرکشی دولت به حساب‌های بانکی شهروندان موجب انتقاد هایی از سوی افراد، شخصیت‌های دولتی، بانک ها، مقامات و مردم شده است…

این اقدام دولت مبنی بر سرکشی حساب‌های شهروندان نارضایتی بسیاری از آنها را به همراه داشته است. برخی این اقدام دولت را تعرض به حریم شهروندی می‌دانند و معتقدند بانک‌ها نباید راز‌های مشتریان خود را فاش کنند. در عین حال دولت یازدهم در برهه‌ای برای اصلاح روند پرداخت یارانه‌های نقدی در مقابل سرکشی به حساب‌های شخصی ایستادگی کرد؛ موضوعی که در آن دوره زمانی، حواشی زیادی به بار آورد اما حالا بحث بر سر این است که دولت حتی به بهانه اصلاح ساختار امور مالیاتی و راستی آزمایی حق سرکشی به حساب‌های شهروندان را ندارد. این مساله درست است که دولت باید از اشخاص و فعالان اقتصادی که دارای درآمد بالاتری از فعالیت‌های اقتصادی خود هستند، مالیات بیشتری دریافت کند، اما اینکه موجودی حساب بانکی افراد، معیار و خط کش تعیین مالیات قرار گیرد، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

بزرگترین مشکلی که احتمال وقوع آن وجود دارد این است که با این اقدام دولت، بدون شک شاهد انتقال عظیم نقدینگی جامعه از حساب‌های شهروندان به سمت بازار‌های طلا و ارز هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.