کد خبر : 21825
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 10:12

محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی:

نرخ ارز، نرخ رنج مردم است

نرخ ارز، نرخ رنج مردم است

یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز نرخ رنج مردم است؛ اینکه چطور تعیین شود و مشخص شود در اقتصاد، بحث مهمی است. اگر درک کنیم نرخ ارز محصول سه بازار است به سراغ نرخ دستوری نمی‌رویم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی گفت: کشوری که تورم بالا دارد نمی تواند تثبیت ارزی درستی داشته باشد. چندسال است که دولتمردان ما می خواهند این نرخ ارز را تثبیت کنند اما با بهره وری پایین و شرایط تحریمی نتوانسته اند کاری انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با کنترل سیاست پولی، نرخ ارز می تواند ثبات پیدا کند. در کشورهای دیگر عرضه دلار به مقدار تقاضا است و از سوی دیگر کشورهای دیگر تورم ۵۰ درصد را تجربه نکرده‌اند بنابراین قیمت دلار در ایران را نمی‌توان با دیگر کشورها مقایسه کرد.

به گفته الحسینی، کشوری که تحریم است نمی تواند سیاست تثبیت نرخ ارزی داشته باشد.

الحسینی گفت: متاسفانه ما سیاست درست و مطلوبی نداریم زمانی که نفت افزایش می یابد نرخ ارز ثابت می ماند و یا بالعکس،امروز نفت برای کشور سیاست گذاری می کند.

الحسینی گفت: چون درآمد نفتی همواره در اختیار دولت بوده و فارغ از قدرت صادرات صنعتی می‌توانسته در تعیین قیمت ارز مداخله کند و قیمت ارز را پایین‌تر از تورم حفظ کند، به تدریج باعث کاهش قدرت رقابت صنعت کشور در مقابل رقبای خارجی شده که در بخش تولید محصولات کشاورزی نیز این موضوع قابل مشاهده است.

الحسینی متذکر شد: نرخ ارز نرخ رنج مردم است؛ اینکه چطور تعیین شود و مشخص شود در اقتصاد، بحث مهمی است. اگر درک کنیم نرخ ارز محصول سه بازار است به سراغ نرخ دستوری نمی‌رویم. نرخ ارز در ایران چطور تعیین شده است؟ فضای پس ‌بعد انقلاب را مرور کنیم؛ بر مبنای چه تئوری، نرخ ارز در ایران شکل گرفت؟ آیا تئوری کار میکرده یا نه؟ ما دو نوع تعیین نرخ ارز داریم. این مساله در دنیا حل و فصل شده است. اما در ایران هنوز رویش بحث می‌کنیم.

او ادامه داد: از سال ۵۷ تا امروز ما نرخ را سرکوب کردیم. آیا می‌دانید در دهه ۸۰ چقدر مداخله شده تا ارز ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان باشد. می‌دانید طرح راه ابریشم نوین چین که ۲۰۰۸ شروع شده، کل خرجی که برایش شده و کل دنیا را ترسانده است، کلا ۲۴۰میلیارد دلار بوده است. مداخله ارزی ما در اقتصاد ایران ۲۴۹ میلیارد دلار بوده است. چین با آن ابهت برای این طرح ۲۴۰ میلیارد دلار خرج کرد ما برای ثبات نرخ ارز با سیاست‌گذاری غلط، ۲۴۹میلیارد دلار خرج کردیم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.