کد خبر : 15671
تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 20:50

امشب شاهد نخستین ماه‌گرفتگی جزئی بعد از ۴ سال باشید

امشب شاهد نخستین ماه‌گرفتگی جزئی بعد از ۴ سال باشید
سردبیر پیشین مجله نجوم گفت: ماه از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه در ایران وارد نیم‌سایه زمین شده، ولی از این زمان تا حوالی ساعت ۲۳ ما اتفاق خاصی را نمی‌بینیم و تغییر محسوسی در نور ماه رخ نمی‌دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ ماه‌گرفتگی جزئی امشب ۶ آبان که بعد از آخرین‌بار در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ رخ می‌دهد، از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه شروع و اوج آن در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه برای مردم سه قاره آمریکا، آفریقا و اروپا و کمی در آمریکا و استرالیا قابل مشاهده است.

کاظم کوکرم، منجم آماتور و سردبیر پیشین مجله نجوم در خصوص این پدیده نجومی که امشب ۶ آبان‌ماه اتفاق می‌افتد، توضیح داد: ماه‌گرفتگی جزئی یعنی قرص ماه از بخشی از سایه زمین در فضا عبور می‌کند و وارد تمام سایه زمین نمی‌شود. درواقع بخش کوچکی از قرص ماه وارد سایه زمین شده و بیشتر قرص ماه از نیم‌سایه زمین عبور می‌کند.

وی ادامه داد: ماه از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه در ایران وارد نیم‌سایه زمین شده، ولی از این زمان تا حوالی ساعت ۲۳ ما اتفاق خاصی را نمی‌بینیم و تغییر محسوسی در نور ماه رخ نمی‌دهد. از ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه، قرص ماه آرام آرام شروع به سیاه شدن کرده و تغییرات شروع می‌شود. نقطه اوج این اتفاق در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه می‌باشد که در این زمان چیزی در حدود ۱۲ درصد از قرص ماه با سایه زمین پوشیده می‌شود و در این حالت ما می‌توانیم لبه گرد سایه زمین روی ماه را مشاهده کنیم.

خسوف امسال را عده زیادی از جمعیت زمین می‌توانند نظاره کنند

سردبیر پیشین مجله نجوم در ادامه افزود: مردم عادی با چشم غیرمسلح می‌توانند در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه به ماه نگاه کرده و آن را شبیه به یک سیب گاز زده شده مشاهده نمایند. این رخداد تا حوالی ساعت ۲۳ دقیقه بامداد روز بعد یعنی ۷ آبان ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن دیگر با چشم غیرمسلح چیزی قابل مشاهده نخواهد بود. در ساعت ۱ و ۵۶ دقیقه بامداد نیز این پدیده نجومی به طور کلی تمام می‌شود. کل این فرایند از ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه امشب شروع و در ۱ و ۵۶ دقیقه بامداد روز بعد تمام می‌شود، چیزی در حدود ۴ ساعت و ۱۷ دقیقه.

کوکرم افزود: آخرین باری که ما در ایران خسوف جزئی داشتیم، ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ بوده و خسوف بعدی نیز ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد. خسوف امسال را عده زیادی از جمعیت زمین می‌توانند نظاره کنند، زیرا تمام مردم در آفریقا، اروپا و آسیا آن را مشاهده و بخش غربی استرالیا و بخش شرقی آمریکای جنوبی هم می‌توانند آن را ببینند.

منبع: ایرنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.