کد خبر : 7990
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1402 - 13:40

قیمت نفت خام به بالاترین رقم در ۱۰ ماه گذشته رسید

قیمت نفت خام به بالاترین رقم در ۱۰ ماه گذشته رسید
قیمت نفت روز جمعه به بالاترین رکورد در ۱۰ ماه اخیر صعود کرد و سومین رشد هفتگی متوالی را تحت تاثیر کمبود عرضه و خوشبینی به بهبود تقاضای چین، به ثبت رساند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات وست تگزاس اینترنت آمریکا با ۶۱ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، در ۹۰ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت برنت با ۲۳ سنت معادل ۰.۳ افزایش، در ۹۳ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در ابتدای معاملات روز جمعه به بالاترین حد خود از نوامبر سال ۲۰۲۲ صعود کرده بودند و برای کل هفته حدود چهار درصد افزایش پیدا کردند.

قیمت نفت همچنین در مسیر بزرگترین رشد سه ماهه از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ قرار دارد.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر شرکت سیتی ایندکس، در این باره گفت: نگرانی‌های عرضه همچنان عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها از زمان اعلام تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش عرضه داوطلبانه ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت تا پایان سال ۲۰۲۳، بوده است. آمار تولید صنعتی و خرده فروشی بهتر از حد مطلوب از سوی چین هم، هفته گذشته از قیمت نفت حمایت کرد زیرا شرایط اقتصادی این کشور برای تقاضا برای نفت تا پایان امسال حائز اهمیت محسوب می‌شود.

آمار جدید نشان داد پالایش نفت چین حدود یک پنجم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است زیرا پالایشگاه‌های این کشور، به منظور بهره‌برداری از تقاضای جهانی بالا برای فرآورده‌های نفتی، تولیدشان را در نرخ بالایی نگه داشته اند.

به گفته پیتر مکنالی، تحلیلگر تردبریج، انتظارات برای ملایم شدن رشد تولید نفت آمریکا هم از قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد رشد عرضه از سوی آمریکا محدود باشد زیرا تولید کنندگان فعالیت حفاری را حدود ۲۰ درصد نسبت به اوج سال گذشته کاهش دادند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر، تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز را ۹ حلقه افزایش داده و به ۶۴۱ حلقه رساندند. تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا دو حلقه افزایش یافت و به ۵۱۵ حلقه رسید، در حالی که تعداد دکل‌های حفاری گاز با هشت حلقه افزایش، به ۱۲۱ حلقه رسید. با وجود رشد هفتگی تعداد دکل‌ها، مجموع آنها، همچنان ۱۲۲ حلقه معادل ۱۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.