کد خبر : 12799
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 13:01

قیمت دلار به کدام سو می‌رود؟

قیمت دلار به کدام سو می‌رود؟

قیمت دلار امروز با کاهش ۵۰۰ تومانی دو روز نزولی را پشت سر گذاشت و معامله‌گران عجول روزهای گذشته را در فاز فروش قرار داد. در حالی که اخبار مربوط به تنش‌های میان اسرائیل و حماس همواره مورد توجه معامله‌گران است اما سیگنال‌های ورودی به بازار و تلاش بازارساز مانع پیشروی قیمت دلار در کریدور جدید شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ با کاهش ۵۰۰ تومانی کانال ۵۲ هزار تومانی را از دست داد و با رقم ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. در حالی که فشار فروش صبح امروز بالا بود اما برخی شنیده‌ها از بازار ارز ، از افزایش تقاضا در پایان معاملات روز جاری حکایت داشت.

تحلیلگران اقتصادی موضوع رخدادهای خاورمیانه را که از روز شنبه آغاز شده است، تاثیرگذارترین عامل نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر می‌دانند. با این وجود برخی از فعالان اقتصادی معتقدند اگر تلاش‌های سیاست‌گذار نبود دلار به راحتی در محدوده ۵۳ هزار تومانی پیشروی می‌کرد.​

این در حالی است که روند قیمت در بازارهای بین‌المللی نیز به کمک سیاست‌گذار آمد و مهمترین آن افزایش محدود قیمت در بازارهای طلا، نفت، جفت‌‌ارزها، فارکس و ارز دیجیتال بود. برخلاف تصور بسیاری از تحلیلگران اقتصادی که گمان می‌کردند شروع بازارهای بین‌المللی با گپ مثبت همراه باشد اما این اتفاق نیافتاد و بازارها ثبات قیمت نسبی داشتند.

علاوه بر آن به قیمت نفت و کاهش آن در روز جاری می‌توان اشاره کرد. به نظر می‌رسد این سیگنال مهمترین پالس را به بازارهای مالی داد و به یاری سیاست‌گذار آمد.
چپ پر سیاست‌گذار، ‌بازار را نزولی کرد؟

گفتنی است روز گذشته وزیر امور خارجه در نشست رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه از در اختیار گرفتن ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ایران از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت خبر داد. از سوی دیگر برخی معامله‌گران نیز دلیل عدم صعود دلار را عرضه سنگین ارز در بازار و جمع‌آوری نقدینگی ریال در نرخ‌های فعلی بازار توسط بازارساز می‌دانند. آنها معتقدند چپ سیاست‌گذار پر است و بازارساز با نوسان‌گیری در روزهای اخیر سود خوبی عایدش شده است.

باید اضافه کرد که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی از سوی مجامع بین‌المللی در خصوص دخالت ایران در جنگ حماس و اسرائیل مطرح شد. حتی نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکا در سخنانی مشابه مدعی شدند، ۶ میلیارد دلار اموال آزاد شده ایران در کره جنوبی، به مصرف حمله حماس به اسرائیل رسیده است!

در همین راستا متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در این‌باره گفت: «ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران این حملات از سوی حماس را هدایت یا هماهنگ کرده است. ایران، احتمالا، از برنامه‌ریزی حماس برای عملیاتی علیه اسراییل مطلع بوده است اما از زمان دقیق، مقیاس یا چیزی که در آن رخ داد اطلاعی نداشته است. مسلما، ایران مدت‌ها از حماس حمایت مالی کرده است اما ما هنوز چیزی مبنی بر این که آن‌ها از این حمله حمایت کرده یا پشت پرده آن بوده‌اند، ندیده‌ایم.»

به نظر می‌رسد این موضوع فعلا احتمال به خطر افتادن موضع ایران در مجامع بین‌المللی در خصوص توافق موقت با آمریکا و رفع تحریم‌ها را کمی تعدیل کرده است.
سقف مقاومت قیمت دلار کجاست؟

تحلیلگران اقتصادی رخدادهای اخیر را عامل اساسی در رها شدن فنر فشرده دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. تکنیکالیست‌ها سقف قیمت دلار را محدوده ۵۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵۵ هزار تومانی می‌دانند و کف این اسکناس را منطقه معاملاتی ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی در نظر می‌گیرند. به اعتقاد آنها محدوده مذکور منطقه تعادلی این اسکناس است. آنها با تکیه بر مفروضات فعلی احتمال شکست سقف فعلی دلار را کم می‌دانند.

در روز جاری قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهشی شد. امروز دلار هرات با ۱۰۰ تومان کاهش با قیمت ۵۲ هزار تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۱ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید و کاهش بیش از هزار تومانی داشت. در روز جاری درهم امارات با کاهش پلکانی همراه بود و با قیمت ۱۴ هزار و ۱۶۰ تومانی معامله شد ۴۰۰ تومان کاهش داشت.

منبع:گسترش نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.