کد خبر : 13506
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 12:50

صعود قیمت جهانی نفت به بالای کانال ۹۰ دلار

صعود قیمت جهانی نفت به بالای کانال ۹۰ دلار
قیمت نفت افزایش چشمگیری که هفته گذشته تحت تاثیر ریسک ژئوپلیتیکی پیدا کرده بود را حفظ کرد و در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، در بالای مرز ۹۰ دلار ایستاد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات نفت برنت ثابت بود و در ۹۰ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو سنت کاهش، به ۸۷ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز جمعه که سرمایه‌گذاران به احتمال گسترش درگیری در خاورمیانه واکنش نشان دادند، حدود شش درصد صعود کرده بودند که بالاترین رشد روزانه از آوریل بود. هفته گذشته، نفت برنت ۷.۵ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۵.۹ درصد، رشد هفتگی داشت.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس شرکت «ان اس تریدینگ» اظهار کرد: در حالی که عملیات زمینی رژیم صهیونیستی، پس از مهلت ۲۴ ساعته‌ای که به ساکنان شمال غزه داده شده بود، آغاز نشده است، سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تاثیر درگیری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را ارزیابی کنند. این تاثیر ممکن است شامل کشورهای تولیدکننده نفت باشد که تا حدودی در قیمت‌ها منعکس شده است اما اگر عملیات زمینی علیه غزه واقع انجام شود و روی عرضه نفت تاثیر بگذارد، قیمت‌ها ممکن است از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر بروند.

درگیری در خاورمیانه، تاثیر چندانی روی عرضه جهانی نفت و گاز نداشته و رژیم صهیونیستی، تولیدکننده بزرگی نیست. اما درگیری میان گروه‌های مبارز فلسطینی و رژیم صهیونیستی، یکی از جدی‌ترین ریسک‌های ژئوپلیتیکی برای بازار نفت را از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، فعالان بازار ارزیابی می‌کنند که درگیری گسترده‌تر، چه تاثیری روی عرضه نفت تولیدکنندگان خاورمیانه شامل عربستان سعودی، ایران و امارات عربی متحده خواهد گذاشت.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.