کد خبر : 2992
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 18:18

چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

با اتمام تعطیلات نوروز امسال، قیمت خودرو در بازار آزاد رویه‌ای متفاوت‌تر از روزهای پایانی سال گذشته را در پیش گرفت و با شیب ملایمی رو به کاهش گذاشت. برخی کارشناسان این ریزش نرخ را متأثر از افت قیمت دلار تلقی می‌کنند، اما آیا واقعاً فرمان خودرو در اختیار ارز است؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت خودرو در بازار ایران از عوامل متعددی تبعیت می‌کند. گذشته از اخبار مثبت و منفی سیاسی و قیمت‌گذاری‌های درب کارخانه، شاید بتوان دو متغیر «عرضه و تقاضا» و «نوسانات ارزی» را مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر بازار خودرو دانست.

در این میان، بسیاری از کارشناسان بازار ارز را عامل مهم‌تری معرفی می‌کنند و معتقدند که هر نوع نوسانی در قیمت دلار بلافاصله در قیمت خودرو تخلیه می‌شود. اما آیا واقعاً فرمان بازار خودرو در اختیار ارز است؟

تاثیر نرخ دلار بر قیمت خودرو

برای بررسی میزان هم‌بستگی بازارهای خودرو و ارز در گزارش پیش رو به بررسی روند حرکتی قیمت‌ها در این دو بازار در بازه زمانی ۱۴ فروردین تا ۷ مرداد پرداخته‌ایم.

بر همین اساس، یک خودروی داخلی (سورن پلاس تیپ ۳) و یک خودروی مونتاژی (فیدلیتی پرایم ۵ نفره) برای بررسی تغییرات انتخاب شده است. این دو خودرو از خرید و فروش خوبی در بازار برخوردارند، اما پرطرفدارترین محصول بازار به شمار نمی‌آیند. بنابراین تقاضای بالا نمی‌تواند به اندازه تغییر نرخ دلار در قیمت بازاری این دو محصول اثرگذار باشد.

نکته مهم دیگر اینکه سورن پلاس تیپ ۳ به دلیل قیمت نسبتاً پایین، از حجم معاملات بالایی برخوردار بوده و همین امر باعث می‌شود که نوسان قیمتی پایین‌تری داشته باشد.

نتیجه این بررسی همان‌طور که در نمودار پایین هم پیداست، نشان می‌دهد که ارز به شکل جدی کنترل بازار خودرو را در اختیار گرفته و در فاصله بسیار کوتاهی هر نوع نوسان خود را به قیمت خودرو هم انتقال می‌دهد. البته در یک نگاه کلی‌تر این را هم باید گفت که  قیمت خودروهای داخلی به دلیل تقاضای بالا و عرضه پایین، معمولاً مقاومت بیشتری در برابر ریزش نرخ نشان می‌دهند.

اقتصاد پرس

روند ۴ ماهه بازارهای ارز و خودرو
فروردین

با آغاز روند معاملات در بازار از تاریخ ۱۴ فروردین ماه، نرخ دلار پس از چند روز نوسان، صعودی شد. افزایش نرخ دلار از یک سو و افزایش قیمت درب کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا تا انتهای ماه فروردین، صعودی‌شدن بازار خودرو را به دنبال داشت.
اردیبهشت

از هشتم اردیبهشت، روند صعودی دلار پس از چند روز افزایش، متوقف و نرخ آزاد دلار با شیب نسبتاً بالایی کاهشی شد. انتهای این ماه با آغاز مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه خودرو و مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومان در حساب‌های وکالتی هزاران نفر، باعث ادامه‌دار شدن افت قیمت خودرو و دلار شد.
خرداد

از ابتدای خرداد ماه، شیب کاهش نرخ دلار بیشتر هم شد و تا بیست و دوم این ماه، قیمت دلار به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال رسید. همین امر سقوط ۴۲۰ میلیون تومانی فیدلیتی پرایم و ریزش ۱۲۰ میلیون تومانی سورن پلاس را در همین تاریخ در پی داشت.

اما در انتهای این ماه با صعود دوباره نرخ ارز به کانال ۴۹ هزار تومان، قیمت خودرو نیز سریعاً رو به افزایش گذاشت و فیدلیتی حدود ۲۱۵ میلیون و سورن پلاس حدود ۶۰ میلیون تومان نسبت به ۲۲ خرداد گران‌تر شدند.
تیر

در ابتدای تیر ماه، نرخ دلار نوسان بسیار کمی داشت و اخبار مربوط به آغاز واردات خودروهای نو و کارکرده توانسته بود قیمت خودرو را تا حد بالایی ثابت نگه دارد. اما تصویب قیمت خودروهای مونتاژی در روز ۱۷ تیر ماه از یک طرف و افت نسبی قیمت دلار از طرف دیگر باعث شد که قیمت فیدلیتی پرایم بهمن موتور حدود ۱۳۵ میلیون تومان و قیمت سورن پلاس حدود ۵۷ میلیون تومان پایین‌تر آید.

این روند اکنون در مرداد ماه هم ادامه دارد و فعالان بازار خودرو برای دستیابی به تحلیل و پیش‌بینی بازار خودرو باید نگاه جدی‌تری به نوسانات قیمت دلار داشته باشند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.