کد خبر : 10567
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 10:26

خروج ارمنی تبارهای پناهجو از قره باغ

خروج ارمنی تبارهای پناهجو  از قره باغ
دفتر نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که شمار ارمنی‌تبارهای پناهجو که از قره باغ خارج و وارد ارمنستان شدند به بیش از 97 هزار نفر افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در حالی که خبرها از استقرار نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در مرکز قره باغ کوهستانی حکایت دارد، شمار پناهجویان این منطقه افزایش یافت.

در شرایطی که جمهوری آذربایجان از قصد خود برای دادن اجازه بازدید به کارشناسان سازمان ملل برای بازدید از قره باغ کوهستانی خبر داده، تعداد ارمنی‌تبارهای پناهجو به بیش از ۹۷ هزار نفر رسیده است.

به گزارش رسانه‌های ارمنستان شامل وبگاه «آرمن پرس»، سخنگوی نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که تا ساعت ۱۸:۰۰ بیست و نهم سپتامبر (جمعه هفتم مهر) ۹۷ هزار و ۷۳۵ نفر پناهجو از قره باغ وارد ارمنستان شدند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ارمنستانی، در ادامه واکنش کشورهای غربی به تحولات اخیر منطقه قره باغ کوهستانی، فرانسه و دانمارک از کمک بشردوستانه به پناهجویان خبر دادند.

تحولات منطقه قره باغ

وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد که این کشور مبلغ یک میلیون کرون از طریق کمیته بین المللی صلیب سرخ اختصاص داده تا به ارمنستان برای رفع نیازهای پناهجویان منطقه قره باغ کمک کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این «کمک فوری برای تامین نیازهای مسکن، غذا، امنیت، بهداشت و دیگر نیازهای» پناهجویان قره باغ استفاده خواهد شد.

دولت فرانسه هم روز جمعه (دیروز) در واکنش به تحولات منطقه قره باغ و حضور بیش از ۹۷ هزار نفر از پناهجویان ارمنی‌تبار در ارمنستان، پنج تُن کمک انسان دوستانه به این کشور فرستاد.

گفته می‌شود که کمک بشردوستانه ارسالی فرانسه به ارمنستان شامل اقلامی از قبیل تجهیزات پزشکی و دارو می‌شود.

واکنش‌ها به تحولات منطقه قره باغ کوهستانی در شرایطی انجام شده که پیش از این، دفتر مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو قصد دارد به گروهی از کارشناسان سازمان ملل و نمایندگان اصحاب رسانه‌ها اجازه دهند که «ظرف چند روز آینده» از این منطقه بازدید کنند.

حقوق ارامنه منطقه قره‌باغ مورد احترام قرار خواهد گرفت

شمار ارامنه‌ای که در پی عملیات برق‌آسای جمهوری آذربایجان از قره‌باغ به سوی ارمنستان گریخته‌اند در شرایطی افزایش یافته که برآوردها نشان می‌دهد حدود ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه در قره‌باغ سکونت داشتند.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در پی دور جدید حملات اخیر خود به قر‌ه‌باغ گفته بود که حقوق ارامنه منطقه قره‌باغ مورد احترام قرار خواهد گرفت اما ساکنان ارامنه قره‌باغ از ترس پاکسازی قومی تأکید کردند که تمایلی ندارند تحت حکومت جمهوری آذربایجان به زندگی خود ادامه دهند.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.