کد خبر : 19528
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 14:07

فروش شیرخشک دولتی به کودکان زیر ۲ سال مشروط شد+جزئیات

فروش شیرخشک دولتی به کودکان زیر ۲ سال مشروط شد+جزئیات
اصلاح فرآیندهای عرضه شیرخشک جهت مقابله با بروز کمبودهای این محصول، از اواخر مهرماه کلید خورده و بر همین اساس نیز اکنون خانواده‌ها می‌توانند با ارایه کد ملی یا شناسنامه نوزاد زیر دو سال، برای خرید ماهانه ۱۲ قوطی شیرخشک با قیمت دولتی و یارانه‌ای، از داروخانه‌ها اقدام کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ تاخیر ایجاد شده در روند تامین و تخصیص ارز شیرخشک از بهمن ماه سال گذشته تا حدود خردادماه امسال، سبب ایجاد کمبودهایی در بازار شیرخشک رگولار طی چند ماه گذشته شد و پس از آن با رفع مشکل تامین و تخصیص ارز جهت تولید داخلی و همچنین اقدام به واردات فوریتی، تلاش شده تا ابتدا بازار این محصول به آرامش نسبی برسد و نهایتا هم با افزایش ظرفیت تولید و فعالیت سه‌شیفت تولیدکنندگان، کمبودها برطرف و بازار اشباع شود.

دکتر بهرام عین‌اللهی – وزیر بهداشت در همین زمینه می‌گوید: قاچاق شیرخشک بویژه در استان‌های مرزی به دلیل اختلاف شدید قیمتی  و مصارف نابجای شیرخشک در برخی صنایع و همچنین مصارف عمومی، منجر به کمبود آن در بازار می‌شد.

وی می‌افزاید: بر همین اساس از حدود ۲۰ مهرماه مقرر شد که جهت جلوگیری از قاچاق معکوس این محصول، شیرخشک با کد ملی نوزاد در داروخانه‌ها عرضه شود و اخیرا نیز در شورای تدابیر دارویی تصمیم گرفته شد تا شیرخشک با تعرفه دولتی فقط به کودکان زیر دو سال ارایه شود و ما بقی مصارف با قیمت واقعی شیرخشک را تهیه کنند.

بر همین اساس و بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، عرضه شیرخشک مطابق قیمت مصوب سازمان غذا و دارو درج شده روی قوطی است و خانواده‌ها می‌توانند با ارایه کد ملی یا شناسنامه نوزاد، شیرخشک با قیمت مصوب دولتی (بدون افزایش قیمت) را تهیه کنند. به این ترتیب داروخانه نیز با ثبت کد ملی کودک در سامانه تی‌تک شیرخشک را به صورت یارانه‌ای عرضه می‌کند.

همچنین اتباع مجاز بر اساس شناسه یکتای اتباع می‌توانند از یارانه شیرخشک بهره‌مند شوند.

در همین راستا سازمان غذا و دارو داروخانه‌ها را مکلف کرده تا اطلاعات لازم را نسبت به بهره‌مندی مصرف کننده از یارانه شیرخشک به مردم ارایه دهند.

در همین زمینه سازمان غذا و دارو بر ثبت کد ملی یا شناسنامه نوزاد در داروخانه‌ها جهت رسیدن شیرخشک به دست مصرف کننده واقعی تاکید دارد و در این باره دکترسجاد اسماعیلی – سخنگوی این سازمان چندی پیش گفت که «در صورت تخلف هر داروخانه از این موضوع، قطعا سهمیه شیرخشک آن قطع خواهد شد.»

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، مصرف‌کنندگان شیرخشک جهت مشاهده داروخانه‌های مجاز عرضه شیرخشک می‌توانند به سایت معاونت یا مدیریت غذا و داروی محل سکونت خود مراجعه کنند.

این سازمان همچنین اعلام کرده که افراد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه شیرخشک با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته یا تخلف را به معاونت یا مدیریت غذا و داروی شهر محل سکونت خود اطلاع دهند.

در هر حال پس از کمبودهای چند ماه گذشته در بازار شیرخشک و انتقادهایی که به آن وارد شد، با تخصیص و تامین مواد اولیه مورد لزوم، در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به صورت سه شیفت فعالند و بنابر اعلام سازمان غذا و دارو،  نیاز ماهانه کشور به شیر خشک معمولی ۵.۵ میلیون قوطی است و این درحالیست که سازمان از اول آبان تا ۲۴ آبان ماه بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قوطی شیرخشک در سراسر کشور توزیع کرده است. همچنین اعلام شده بود که احتمالا تا آخر این ماه آمار توزیع شیرخشک در کشور به هفت میلیون عدد می‌رسد و در روزهای تعطیل نیز توزیع از سوی شرکت‌های پخش صورت می‌گیرد.

همچنین جهت رفع نیاز بازار، یک میلیون و ۱۰۰ هزار عدد قوطی شیرخشک نیز وارد کشور شد و پس از طی مراحل مرتبط با آزمایش‌های تایید کیفیت و شناسه‌گذاری، پنجشنبه ۲۵ آبان ماه بود که سرپرست اداره‌کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از توزیع اولین محموله شیرخشک‌های خارجی در داروخانه‌ها خبر داد. در همین راستا پیش از این دکتر اسماعیلی – سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد که «برنامه تولید را روزانه رصد و بازخوانی می‌کنیم و هر زمان که مشخص شود تولید داخلی کفاف بازار را می‌دهد، واردات متوقف خواهد شد.»

وی همچنین گفت که «واردات نیز بخش – بخش خواهد بود و اگر احساس شود تولید داخلی همچنان کفاف بازار را نمی‌دهد، مجوز بعدی واردات صادر می‌شود.»

به اذعان سخنگوی سازمان غذا و دارو، در پنج ماه اول امسال جمعا ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ارز برای شیرخشک تامین شد و در سه ماه شهریور، مهر و آبان امسال نیز ۴۱ میلیون دلار ارز برای این محصول تخصیص یافت که همین آمار نشان دهنده چالش جدی تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه مورد نیاز در ابتدای سال است.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.