کد خبر : 2048
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1402 - 8:40

فرمان خودرو دست بازار آزاد می‌افتد؟/ وداع خریداران خودرو با قیمت کارخانه

فرمان خودرو دست بازار آزاد می‌افتد؟/ وداع خریداران خودرو با قیمت کارخانه

ظرفیت تولید کارخانه‌ها حداقل تا پایان ۱۴۰۳ پیش‌فروش شده است؛ اگر در صف نیستید احتمالا چاره‌ای جز مراجعه به بازار آزاد نخواهید داشت.

اقتصاد پرس؛ خرید خودرو با قیمت کارخانه برای متقاضیان جدید حداقل تا پایان ۱۴۰۳ دور از دسترس به‌نظر می‌رسد. با احتساب مراحل اول و دوم سامانه یکپارچه قریب سه میلیون متقاضی برای خرید خودرو صف بستند و می‌توانیم ادعا کنیم همه ظرفیت تولید خودروسازان تا آخر اسفند سال بعد پیش‌فروش شده است. احتمالا به‌خاطر همین نگرانی‌ها، ماجرای دور سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه مسکوت مانده و کسی که می‌خواهد به‌هر شکلی ماشین بخرد، چاره‌ای جز مراجعه به بازار آزاد ندارد. در همین چند روزی که از تابستان امسال می‌گذرد، ایرانخودرو و سایپا فهرست قیمت محصولاتشان را بروزرسانی کردند و با اعدادوارقامی که الان در بازار آزاد حاکم است می‌توانیم بگوییم خرید محصولی مثل پژو پارس TU۵ حدود ۱۳۲ درصد بیشتر از کارخانه تمام می‌شود و تفاوت قیمت مدل‌هایی مثل پژو پارس XU۷P و پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده.

تفاوت قیمت محصولات ایرانخودرو در کارخانه و بازار

به گزارش فرارو، پژو پارس با موتور TU۵ رکورددار اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار است. در فهرست جدید محصولات ایرانخودرو قیمت پژو پارس با موتور TU۵ به‌شکل تقریبی ۲۷۵ میلیون تومان است، اما الان فروشنده‌های این محصول در بازار آزاد به‌شکل متوسط روی رقم ۶۴۰ میلیون زوم کردند. به‌این ترتیب تفاوت قیمت پژو پارس با موتور TU۵ به ۳۶۵ میلیون تومان یعنی ۱۳۲ درصد می‌رسد. پژو پارس با موتور XU۷P با تفاوت قیمت ۱۲۵ درصدی بین کارخانه و بازار رتبه بعدی را دراختیار دارد.

خرید پژو پارس با موتور XU۷P از کارخانه ۲۶۰ میلیون تومان آب می‌خورد، اما از بازار آزاد بابت این خودرو ۵۹۰ میلیون تومان ردوبدل می‌شود. پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای یکی دیگر از محصولات ایرانخودرو است که با حاشیه سود بیش از ۱۰۰ درصد بین کارخانه و بازار دست به دست می‌شود. این یکی در کاخانه ۴۲۶ میلیون قیمت دارد، اما در بازار آزاد به‌خاطر قیمت ۹۴۰ میلیونی، گران‌ترین سواری تولیدی است و اختلاف قیمت آن بین این دوتا بازار به ۱۲۰ درصد می‌رسد. آن طرف مدل‌هایی مثل رانا پلاس، دنا پلاس اتوماتیک و تارا دنده‌ای جزو مدل‌هایی هستند که اختلاف قیمت کمتری دارند.

قیمت رانا پلاس در کارخانه و بازار به‌ترتیب ۳۲۲ و ۴۹۵ میلیون تومان است و اینطوری کسی که الان سراغ خرید رانا پلاس می‌رود، ۵۳ درصد بیشتر از نرخ کارخانه پرداخت می‌کند. تفاوت قیمت دنا پلاس اتوماتیک به‌خاطر ارزش ۵۴۵ میلیونی که در کارخانه دارد و این رقم در بازار به ۸۶۰ میلیون تومان رسیده، حول‌وحوش ۵۷ درصد محاسبه می‌شود و این عدد برای تارا دنده‌ای به ۷۳ درصد است. چون قیمت تارا دنده‌ای در بازار آزاد ۶۸۵ میلیون است، اما ایرانخودرو بابت آن ۳۹۴ میلیون می‌گیرد.
تفاوت قیمت محصولات سایپا در کارخانه و بازار

شاهین گران‌ترین سواری داخلی سایپاست و از همه محصولات این شرکت اختلاف قیمت بیشتری بین کارخانه و بازار دارد؛ کمی بیش از ۴۰ درصد. قیمت شاهین در کارخانه با تصمیم شواری رقابت و تایید سایپا به ۴۲۵ میلیون تومان رسیده، اما همین مدل را الان که در اولین روز‌های تابستان قرار داریم، در بازار آزاد ۶۰۰ میلیون تومان می‌فروشند.

ساینا S اتوماتیک در طرف مقابل یکی از مدل‌هایی فعلی سایپاست که تفاوت قیمت کمتری را تجربه می‌کند. قیمت ساینا S اتوماتیک در بازار آزاد درحالی به مرز ۴۰۰ میلیون تومان رسیده که در فهرست جدید محصولات سایپا مقابل اسم آن رقم ۳۳۰ میلیون به‌چشم می‌خورد و همین گپ ۷۰ میلیونی معادل تفاوت قیمت ۲۰ درصدی است. از این نظر باید تفاوت قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک را حدود ۲۱ درصد لحاظ کنیم. چون محصولی که در کارخانه با قیمت ۳۳۸ میلیون تومان به دست مشتری می‌رسد، در بازار آزاد ۴۱۰ میلیون تومان ارزش دارد.

اختلاف قیمت کوییک پلاس اتوماتیک در کارخانه و بازار ۲۸ درصد محاسبه می‌شود و این عدد برای ساینا S دوگانه‌سوز و ساینا S معمولی به‌ترتیب ۳۳ و ۳۴ درصد است.

اقتصاد پرس

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.